Hoppa till innehåll

Bokfrågornas ABC del 25

december 8, 2010

Enligt O har länge hållit på med Bokfrågornas ABC, jag hittade tyvärr inte Enligt Os blogg förrän för några veckor sedan. Jag tror att jag hittade dit vid bokstaven S, men då tyckte jag att det var försent att hoppa på. Dessutom bloggade jag inte då, jag bara surfade runt bland alla mysiga (bok-)bloggar. Men jag vill ju vara med så nu tänker jag; bättre sent än aldrig. Tyvärr hittar jag inte reglerna för utmaningen, så jag kör bara på:

Denna veckas Bokstav är Y

Yggdrasil är världsträdet med tre rötter i den nordiska mytologin där de tre nornorna bor. Berätta om en bok där mytologi har betydelse.
Mytologier och religioner är ju ett av mina favorit ämnen. Häromdagen skrev jag ju jag ju om American Gods, som handlar om att gudarna försvinner om ingen tror på dem. Och jag gillade Johanna Hildebrandts Sagan om Valhalla, där gudarna är personerna i berättelsen. I förra veckan lyssnade jag på När änglar dör av Andreas Roman som är en tolkning av skapelseberättelsen.. Som sagt jag gillar verkligen myter.

Kan du berätta om en riktigt Ytlig bok som du har läst?
Ytliga böcker vad är det? Är det böcker som handlar om ytliga saker, dvs. mycket av Chic Lit -litteraturen. Eller är det böcker som bara är skrivna för pengars skull, det finns det säkerligen ett antal böcker som är. Till exempel ett antal riktigt dåliga BOATS. Plötsligt skulle alla skriva en ny Pojken som kallades det, som absolut inte är ytlig. Problemet är väl att ytliga böcker inte fastnar i mitt minne, så jag har inget riktigt bra svar.

Yta kan i vissa fall vara avgörande för hur böcker betraktas. Vilket är det vackraste/bästa/coolaste/fulaste/tråkigaste bokomslag du vet?
Visst har omslaget betydelse. För många årsedan bestämde jag mig för att jag inte fick köpa några nya böcker förrän jag hade läst alla dem som jag hade i bokhyllan. Till sist  fanns bara en bok med ett otroligt tråkigt omslag kvar, titeln var Leksakskriget (inte speciellt upplyftande det heller), men nu när jag tar fram och tittar på den, så tycker jag inte att den ser tråkig ut. Det visade sig förövrigt att boken var riktigt bra. Liksom flera andra tycker jag också att omslag med bild på författaren är fult.

Tråkig?

 

 

 

 

 

Ful

 

 

 

 

 

Cool


Finns det någon avslutad bokserie som du önskar att det fanns Ytterligare böcker i?
Det vill jag nästan alltid. Tråkigast är det naturligtvis med böcker där författaren avlidit, som Stieg Larsson. Dessutom undrar jag vad hände med/vem var Bo Baldersson? Jag vill se fler böcker om Statsrådet.

2 kommentarer leave one →
  1. december 9, 2010 07:09

    Jättekul att du hänger på! Det finns väl inga regler mer än att du svarar och gärna talar om det för mig så att jag får nöjet att läsa. Håller med om att Marklunds omslag inte direkt vinner något pris för sitt utseende. Har oftast väldigt svårt för omslag med författaren på.

  2. december 9, 2010 22:42

    Jag gillar Kings omslag.

Lämna en kommentar