Skip to content

När änglar dör

december 6, 2010

av Andreas Roman

🙂 🙂 🙂

Jag är Satan. Det här är min berättelse om hur allting egentligen gick till.

När änglar dör, Andreas Roman, 2007

Världen skapades av två kusiner; Iavhé och Ismaell, eller Satan som han också kallas. Jord blir inte den lyckade skapelse som det från början var tänkt, men dess skapare är inte överens om vad man skall göra åt saken. Satan vill utplåna Jord och börja om från början medan Iavhé vill försöka ställa allt tillrätta.

Deras oenighet skapar diverse katastrofer och i sitt försök att bevisa för Iavhé att det är lönlöst att fortsätta med Jord bestämmer de, på Satans förslag, att genom prövningar försöka hitta en rättroende människa.

Samtidigt råder det oenigheter i himlen, Lucifer är upprorisk och sprider missnöje och osämja omkring sig. Änglarna beblandar sig med människorna på ett opassande sätt. Änglarna är olydiga och Iavhé försvinner.

Vansinnet hotade att ta över. Jag kokade av ilska över att bli förrådd och förödmjukad, och jag vände mig stridslystet upp mot himlen; ögonen brann av helvetets eldar, men han som jag sökte var inte där.

Jag gick till Job. Jag slog ihjäl hans fru och brände ner deras hus. Sedan släpade jag den skrikande mannen ut på gården, och hängde honom i det största fruktträdet han hade. Han förtjänade det verkligen inte, men jag gjorde det ändå.

På detta sätt tar Andreas Roman oss genom några av bibelns berättelser, från skapelsen fram till Jesu korsfästelse. En berättelse presenterad ur Satans synvinkel.

Naturligtvis kan jag inte låta bli att tänka på Good Omens, när jag läser den här boken. Men När änglar dör är inte alls skriven med den humor, som Good Omens har. Men visst ger Andreas Roman oss ett nytt sätt att se på skapelseberättelsen, Gud och Satan. Boken börjar väldigt bra men bitvis är den, eg. han – Satan, lite gnällig. Eller som någon annan sa: Satan blir en gnällig fan. Satan är föresten väldigt sur för att vi blandar ihop honom med Lucifer, som är den verklige djävulen.

God underhållning!

(2010-12-03)

Kommentera

