Hoppa till innehåll

I bokhyllan – E

mars 28, 2012

Det fanns inte så många böcker i bokhyllan på

Eat Pray Love, Elisabeth Gilbert – Den här bytte jag till mig vid ett bokprat men jag har inte läst den ännu. Det här ser ut som en bok jag aldrig skulle köpa eller låna. Att den på svenska heter Lyckan, kärleken och meningen med livet och att filmen har Julia Roberts i huvudrollen har inte ökat bokens lockelse för mig. Är det här smörig, romantisk chic lit?

En god människa, Nick Hornby – Inte läst. Jag erkänner – Jag har aldrig läst något av Hornby, men det verkar som att det är något man borde göra.

Examen i den högre skolan, Tom Sharpe – Boken ser ju läst ut, den har stått i bokhyllan väldigt länge och är av någon anledning oerhört kladdig, men jag har absolut inget minne av att jag har läst den. Det kanske är synd för det här skall tydligen vara en väldigt rolig satir (inte bara enligt baksidestexten).

Exorcisten, William Peter Blatty – Efter att ha sett filmen sov jag, femton år gammal, i mina föräldrars sovrum i tre nätter. Filmen gav mig fobi för öppna skåp och lådor (”jag är säker på att den där var stängd förut”). Boken anföll mig i en bokrealåda någon gång i början av nittiotalet. Efter inköpet tog det lååång tid innan jag vågade läsa den. Men efter att ha läst den mildrades mina hemska minnen av filmen något, detta trots att boken var riktigt bra. Filmen handlar ju, vill jag minnas, nästan uteslutande om flickan (Regan McNeil) medan boken handlar mer om prästen (Father Damien Karras).

6 kommentarer leave one →
  1. mars 28, 2012 16:49

    Nej, Eat Pray Love tyckte jag inte var chick lit, smörig kanske … men den gick ner ändå 😉 Blotta tanken på Exorcisten (filmen) gör mig fortfarande livrädd!

    • Ariel Leman permalink*
      mars 28, 2012 19:47

      Då flyttar jag Eat Pray Love från min (mentala) Vill-nog-inte-läsa-lista till kanske-listan 🙂

  2. ochdagarnagar permalink
    mars 28, 2012 20:44

    Hornby tycker jag absolut du ska pröva, kanske inte en god människa först och främst dock. High Fidelity är en klassiker, Juliet Naked är den senaste och Om en Pojke är söt. Alla bättre enligt mig.

    • Ariel Leman permalink*
      mars 29, 2012 17:21

      Det är väl typiskt att jag har ”fel” bok då.

  3. mars 29, 2012 15:57

    Rekommenderar varmt Hornby! Tycker faktiskt om alla hans böcker för de belyser på ett intelligent sätt dagens samhälle och verklighet. De blir aldrig tråkiga utan är fulla av överraskningar.

    • Ariel Leman permalink*
      mars 29, 2012 17:22

      Men kanske inte så illa ändå… 🙂

Lämna en kommentar