Hoppa till innehåll

I bokhyllan – F

mars 30, 2012

Det fanns förvånandsvärt många böcker på

Fem böcker fick vara med den här gången. Fem lästa böcker. Fem bra böcker.

Flickan under gatan, Roslund & Hellström – När jag kikar runt lite på nätet nu ser jag att den här boken kan man verkligen tycka precis vad som helst om. Vissa var jättebesvikna, andra var ljumma och några lyriska. Jag var väl kanske inte lyrisk men Flickan under gatan var för mig en sådan där bok som kryper in under skinnet på en, den är obehaglig och obekväm. Det här är ingen mysrysare. Vill man ha deckare utan samhällskritik och tankeställare skall man inte läsa Roslund & Hellström. 

Freja, Sagan om Valhalla, Johanne Hildebrandt – Jag älskar ju sagor och myter och det här är den första av de tre böckerna i Sagan om Valhalla, som alla är riktiga bladvändare. Det hela utspelar sig på bronsåldern och speglar en värld där Freja, Tor,  Oden, Loke och de andra fornnodiska gudarna fortfarande är människor.

Frälsaren, Colleen McCullough – En av de få böcker jag har läst mer än en gång. När jag läste den första gången, i övre tonåren, blev jag verkligen frälst. Då hade jag nog en del religiösa funderingarna och kopplingarna till bibeln och Jesus är ju väldigt tydliga. Vid omläsningen (för ett par år sedan) tyckte jag väl kanske inte att den var riktigt lika bra (det blir väl ofta så) men det är fortfarande en bra dystopi. Förväntar man sig en bok i stil med Törnfåglarna lär man nog bli besviken.

Fyren, P.D. James – Deckardrottningen över alla är alltid bra. Adam Dalgliesh-deckare förlagd till en isolerad ö. Välskriven pusseldeckare med bra person- och miljöbeskrivningar, som vanligt.

Fällan, Michael Connelly – Jag tycker nästan om allt jag läst av Connelly men det finns två böcker som höjer sig lite över de andra nämligen Poeten och uppföljaren Fällan.


4 kommentarer leave one →
  1. mars 30, 2012 18:53

    Jag håller verkligen med om Roslund & Hellström, de böckerna brukar stanna kvar ett bra tag efteråt.

    Och så skäms jag lite frö jag har faktiskt inte läst något alls av Connelly, men jag ska. Del ett och tretton om Harry Bosch står redan i hyllan. Hur det nu blev på det viset…

    • Ariel Leman permalink*
      mars 30, 2012 19:58

      Connelly funkar ju att läsa en bok här och en bok där, men jag föreslår ju ändå att du tar ettan först 🙂

      • mars 31, 2012 09:05

        Tyvärr är jag ju så besvärlig att jag måste vill läsa serier i ordning, så gillar jag ettan är det ju risk för att det här kan bli dyrt. För att inte tala om platskrävande 🙂

  2. maj 16, 2012 17:44

    Visst är Sagan om Valhalla en riktig mysig serie, älskar den där känslan som infinner sig när man snuddar vid gamla myter och sådant 🙂

Lämna en kommentar