Hoppa till innehåll

Julenkät

november 30, 2010

Det kan ju vara trevligt att få skriva någonting annat än bara recensioner/kommentarer till böcker hela tiden. Ärligt talat är jag lite mätt, även om jag älskar mina böcker, de flesta av dem iallafall. Så därför tar jag och svarar på En bokcirkel för allas julenkät.

1) Vilken bok önskar du dig i julklapp?
Åh, ge mig vad som helst! Surprise me! Okej, jag skall försöka välja ut någon… Stephen Kings Dark Half, eller kanske tredje delen i Angie Sages Septimus Heap-serie, eller Dennis Lehanes En mörk välsignelse (Moonlight Mile) eller Coronado (Coronado: Stories), eller…

2) Om du fick ge en bok till vilken känd person du vill, vilken person skulle du välja och vilken bok? Skriv gärna varför.
Det här är ju en jättesvår fråga. Skall man ge bort en bok som får någon att tänka, eller finns det någon som behöver tröst, eller roas. Svårt!  Jag kan ju helt enkelt ge Karin Alvtegens Skugga till drottning Silvia. Skugga gav jag visserligen inte ett jättehögt betyg, men den handlar delvis om arvssynd och det är väl något som kanske kan intressera henne.

3) Nämn en bok som du tänker ge bort i julklapp
Dottern vill ha Skärseld av Linda Lovelace, så den skall jag försöka leta reda på, men det verkar som om det får bli en begagnad.

4) Har du någon jultradition som du följer varje jul?
Det är väl som de flesta Kalle med glögg och pepparkakor, julbord och julklappsutdelning. Julklappsutdelningen går till så att vi sitter i ring och öppnar varsin paket i tur och ordning. De mindre barnen får öppna sina som de vill, men oftast vill de ändå vara med. Det kan ta rätt lång tid, för vi är många.

En jultradition vi hade förr, men som vi tråkigt nog har tappat bort, var att varje jul läsa en bit ur Tomtarnas hemligheter av Wil Huygen med illustrationer av Rien Poortvliet. Kanske borde vi ta upp den traditionen igen.

5) Vad har du alltid på ditt julbord?
Jansson, massor med sill, fyllda ägg och naturligtvis julköttbullar, rödbetssallad och skinka. Utan detta är det inte jul.

6) Vad önskar du dig i julklapp utöver boken i fråga 1.
En I-pad vore ju inte fel…

One Comment leave one →
  1. november 30, 2010 13:18

    Skärseld är riktigt bra. Jag läset den som tonåring och var helt såld på den.

Lämna en kommentar