Skip to content

Filmen eller boken först?

december 4, 2010

Jag har egentligen inte tänkt att recensera filmer här, men varför inte.

Igår såg jag The Road, som jag läste förra året. Som jag lipade, jag har inget minne av att jag upplevde boken som så sorglig, inte på det viset. Jag hade ju behövt en hel paket med näsdukar. Snörvel!

Jag tycker att man hade fått med det mesta ur boken på ett bra sätt. Viggo Mortensen gör rollen som pappan väldigt bra. Det som inte framgår i filmen är hur länge de är på väg. I filmen verkar det som om det handlar om dagar, den uppfattningen fick jag inte i boken, utan där handlar det väl snarare om månader?

Mina barn som inte läst boken, tyckte inte lika bra om filmen som jag gjorde, de tyckte att det fattades något. Förmodligen hade jag fått detta något från boken. Som helhet tycker jag att det var en bra filmatisering av en bok, ofta blir man ju besviken när man läser boken först och ser filmen sen. Jag föredrar att göra tvärtom. Vad tycker ni?

2 kommentarer leave one →
  1. december 14, 2010 21:10

    Alltid boken först! Fast egentligen borde jag nog inte uttala mig eftersom jag inte kan minnas att jag gjort tvärtom någon gång, haha 😛 Har jag bestämt mig för att se filmen så har jag helt skippat tankarna på att läsa. Då får det stanna vid att enbart bli en filmupplevelse.

    Jag har läst Vägen, men inte sett filmen. Än. Vet inte om jag ska. Tycker den verkar ännu hemskare filmatiserad än som roman! Så himla ångestfyllt. Eller vad säger du? Bara sorglig? När jag läste boken fick jag i alla fall sån tryckande ångestkänsla vissa partier..

    • Ariel Leman permalink*
      december 15, 2010 16:06

      Helr klart ångestfylld, men inte riktigt lika tryckande.

Kommentera

