Hoppa till innehåll

Författare jag beundrar

april 10, 2011

Bokbloggsjerkan denna vecka ger oss frågan:

Finns det någon författare som du beundrar extra mycket och vad är det i så fall som gör han/hon så speciell?

Ja, det beror ju på vad man menar med beundrar. För mig är det inte synonymt med att det är en författare jag älskar att läsa.

Jonas Gardell beundrar jag för att han verkar vara en sådan fantastisk person. Han är rolig, hudlös, utlämnande och ibland kontroversiell, men ändå tillhör han inte mina favoritförfattare; Jenny gjorde ont att läsa.

Stephen King tillhör däremot mina favoritförfattare, även om jag inte gillar allt han skrivit. Men han är en skicklig berättare som har förmågan att verkligen fånga mig, skrämma mig, få mig att gråta och (faktiskt) skratta.

Leif GW Persson och Roslund & Hellström är författare jag beundrar eftersom de inte bara skriver spännande kriminalromaner utan för att de också får mig att tänka genom att ge mig en rejäl dos samhällskritik.

Sen finns det ju Diana Gabaldon och Ken Follett (som andra Jerkare redan nämnt) som tillsammans med Herman Lindqvist och Jan Guillou trovärdigt delar med sig av sina historiska kunskaper och förflyttar mig tillbaka i tiden.

Andra som har svarat på frågan är:
Erika
Bokbrus
En lärares andrum
Bokfavoriter
Enligt O
Spetsig

4 kommentarer leave one →
  1. april 10, 2011 11:45

    Jonas gardell är verkligen an författare som jag beundrar också. Hans böcker håller för många läsningar.

  2. april 10, 2011 12:37

    Leif GW Persson är också en av mina favoritförfattare. Just blandningen som du nämner, deckare och samhällskritik, gör hans böcker väl värda att läsas.
    Roslund & Hellström har jag inte vågat mig på, men jag kanske ska ge dem en chans.

  3. april 10, 2011 14:43

    Du är den andra som nämner Jonas Gardell och jag har sneglat lite på hans böcker men än så länge har ”vår relation” inte kommit längre än så.

    Leif GW Persson ska alldeles strax bli läst av mig. Ska bli spännande att se om mina fördomar om honom kommer på skam 🙂

  4. april 10, 2011 17:54

    Ja visst Roslund & Hellström ger många tankeställare.

Lämna en kommentar