Skip to content

Frukta inte

april 11, 2011

Anne Holt

Jag undrar vad det är med den här boken som gör att Bok.nu trodde att jag skulle ge den en etta i betyg. Dålig är den inte, ok det är inte en bok jag blir kär i men Anne Holt har skrivit en bra och oförutsägbar deckare om hatbrott och fundamentalism som inte bara underhåller utan även tvingar mig att tänka lite.

Genom flera, tillsynes, oberoende parallellhistorier skapar hon ett nät som sakta, väldigt sakta, för oss mot upplösningen. Problemet är att det blir lite rörigt och plötsligt har vissa händelser skett utan att jag riktigt hängde med.

Jag tycker om miljöbeskribningarna men tycker att personbeskrivningarna är lite platta, eller om det helt enkelt är personerna som är platta. Men Anne vill väldigt gärna att vi skall känna med Inger Johanne i hennes oro för dottern, men det vill sig inte riktigt.

Anne låter varje kapitel, och avsnitt, i boken mötas genom att låta den sista meningen och den första hänga ihop.

Hon slog igen dörren bakom sig så hårt att den hoppade av gångjärnen.

***

ROLF KUNDE INTE stänga en bildörr på ett civiliserat sätt.

Kul och samtidigt irriterande, för de gånger det inte är lika tydligt som ovan måste jag ju leta efter det.

Inger Johanne stjälpte i sig resten av chokladen, och inledde sin berättelse ovetande om att hon satt med en stor, brun och rätt missklädsam mjölkmustasch.

***

Yngvar hade ännu inte hört något från Inger Johanne och det gjorde honom orolig.

Är det Inger Johanne som är den gemensamma nämnaren? Eller det som står i meningen innan

− Sätt igång, sa hon. Jag är idel öra.

Petitesser, jag vet, men det stör flytet i läsningen, jag tappar fokus.

Nå väl, en stark 3:a blir betyget i alla fall.

Frukta inte, Anne Holt, 2009 (Piratförlaget)

En kylig kväll i december irrar en ung flicka runt i bara nattlinnet på gatan utanför Oslos finaste hotell. Hon blir nästan påkörd av spårvagnen men räddas av en mystisk man som snabbt försvinner i folkvimlet. Till sin vettskrämda mamma viskar flickan: ”Hon var död…”

Några dagar senare påträffar Oslopolisen under dramatiska omständigheter ett lik efter en tonårspojke i hamnbassängen mitt i stan. Kroppen är upplöst till oigenkännlighet. Och på själva julafton går biskopen i Bergen, Eva Karin Lysgård, ut på en promenad, men återvänder inte. Dagen efter hittas hon mördad.

Kriminologen Inger Johanne Vik är den första som ser sambandet mellan morden och några andra mystiska dödsfall. Hennes äkta make, kommissarie Yngvar Stubø, blir ansvarig brottsutredare, och när Inger Johanne plötsligt upptäcker kopplingar mellan fallen och ett internationellt livsfarligt nätverk tar en desperat jakt på gärningsmannen sin början.

(2011-04-06)

Andra som Skrivit om Frukta inte: Boktoka, Bokbloggen, En bok om dagen,  Bokbrus.

6 kommentarer leave one →
  1. april 12, 2011 14:49

    Hej!
    Du är nummer 3 ut i stafetten 23/4 och inlägget ska publiceras 02.00. Hoppas att det går bra! Mer info kommer.

    • Ariel Leman permalink*
      april 12, 2011 16:54

      Åh så roligt. Jag har redan börjat fila på mitt inlägg.

  2. april 12, 2011 14:49

    Jag är ju nyfiken i en strut. Har du läst min bok än? Jag har för mig att du sa att du såg en viss parallell till egna upplevelser?

    Nåväl, ska snart påbörja Sorgesång. Vi ses väl på nästa bokcirkel?

    • Ariel Leman permalink*
      april 12, 2011 17:00

      Nu vet jag inte riktigt vad du pratar om…???

      Och nej, jag har inte vågat läsa ännu. Det känns lite nervöst att läsa när man vet att man måste tala om för FÖRFATTAREN vad man tycker 🙂
      Men jag har tjuvkikat lite och är verkligen sugen på att börja, så nu ligger den överst i skall-läsa-högen, precis bredvid Sorgesång.

      Klart jag kommer på cirkeln!

  3. april 13, 2011 15:08

    Jag kanske kommer ihåg fel då.

    Klart man är nervös om man måste ha en författare framför sig och kanske säga att jag avskyyyr din bok… Men du kan säkert uttrycka dig finare än så. 😉

Trackbacks

  1. Läsrapport – april « Ariels bokhylla

Kommentera

