Hoppa till innehåll

Deckarpar

september 26, 2011

Som vanligt hoppar jag på Annikas bokbloggsjerka sista dagen. Veckans fråga är:

Vilken duo arbetar bäst ihop i deckarna (filmatisering) tycker du?

När det gäller filmatiseringar (här räknar jag in TV) så gillar jag Morse/Lewis (Colin Dexter) och senare Lewis/Hathaway (som ju är en spin-off på Morse), fast jag är egentligen inte så förtjust i deckare/kriminalare på varken film eller TV.

I böcker gillar jag Gennaro/Kenzie (Dennis Lehane) och Scarpetta/Farinelli/Marino (Patricia Cornwell) även om det var väldigt längesedan jag läste en Scarpetta-bok. Duon Anders Knutas/Karin Jacobsson (Marie Jungstedt) är inte heller så dum och deras förhållande är ju inte helt okomplicerat. Dessutom kan jag ju nämna att jag igår läste Karin Fossums Se dig inte om! och blev riktigt förtjust i Sejer/Skarre.

Andra jerkare denna vecka är BOHEMIAN RHAPSODY, Boklusen, Pepparkakshuset och Bokslut.

 

2 kommentarer leave one →
  1. september 26, 2011 16:52

    Sejer/Skarre funderade jag på länge, men nu var flera år sedan jag läste något av Fossum, tror jag. Fast Döden skall du tåla står oläst i hyllan…

  2. september 26, 2011 21:24

    Det är ju intressant att höra om alla olika deckare det finns (och som man inte har läst..)

Lämna en kommentar