Skip to content

På biblioteket

september 25, 2011

En av mina favoritbloggar Arga bibliotekstanten har gett mig många goda skratt, och nu har två böcker, den senaste tiden, osökt fått mig att tänka på henne. Se bara på det här (och lägg särskilt märke till den sista meningen):

”Tidningsarkivet var ett korridorformat rum som spärrats av med en disk någon meter innanför dörren. Bibliotekarierna upprätthöll strängt demarkationslinjen och vakade över sina arbetsuppgifter och sin mark med en grymhet som förde tankarna till blodgenomdränkta gränstrakter. Ingen som inte var bibliotekarie tilläts gå bakom disken, man fick inte stödja händerna på disken eller ens ropa ut i arkivsalen. Paddy misstänkte att de var aggressiva eftersom jobbet var lätt och inte innebär något annat än att klippa i papper med en slö sax och arkivera.”

Ur: Denise Mina, Blodsband

Nu är det väl visserligen inte just ett sådant bibliotek Arga bibliotekstanten jobbar i , men det tycks mig ändå som att hennes kunder (heter det så på bibliotek?) uppfattar personalen på ett liknande sätt.

Marit i Inger Frimanssons De nakna kvinnornas ö är mer på bibliotekariernas sida, här i en situation som Arga bibliotekstanten förmodligen känner igen alltför väl:

”… en man i vinterrock lånade kopiatorn och försökte kopiera några handskrivna dokument. Ibland lyckades han, ibland syntes bara svaga streck.
– Ska det vara så här? han böjde sig fram över disken, hans händer var magra och fläckiga.
– Det är svårt med blått bläck, försökte hon, man får köra på det mörkaste. 
– Men, det har jag ju gjort! 
Marit gick bort till kopiatorn för att hjälpa honom, det blev inte bra.
– Jag vet inte, sa hon, det verkar inte gå. 
Han gav henne en missnöjd blick.
– Vad är det för service ni har här egentligen! ”

Och jag har en känsla av att Arga bibliotekstanten skulle kunna göra precis som Marit gör:

”Lyckligtvis ringde telefonen. Det var en låntagare som ville förlänga lånet på en bok om fjärilar, hon fick fram hans uppgifter på datorn och gjorde en omsättning, låtsades att det var mer komplicerat än vad det var. Undertiden hann kopiatormannen tröttna och försvinna.”

Har du mot förmodan missat Arga bibliotekstantens blogg tycker jag definitivt att du skall titta in där. Jag lovar att du kommer att få många sköna lässtunder framöver.

2 kommentarer leave one →
  1. oktober 7, 2011 20:00

    Haha, den siste påminde verkligen om Arga…s kunder. Gillar också den bloggen stenhårt! Vissa situationer kan man känna igen även från andra serviceyrken! 🙂

  2. oktober 17, 2011 15:30

    Den bloggen måste jag kolla in! Låter jättekul!

Kommentera

