Hoppa till innehåll

Någon att prata böcker med

maj 1, 2011

Då var det dags för Annikas Bokbloggsjerka igen. Reglerna för jerkan är enkla:

1. Skriv in urlen till ditt inlägg om ”jerkan” i kommentarsfältet hos Annika så att vi lätt hittar till ditt inlägg. (Det är alltså inte adressen till din bloggs huvudsida som ska skrivas in här).

2.  Besök andra bloggar genom att klicka på deras ”jerka”inlägg. Hitta nya bloggar att följa. Skaffa nya vänner. Prata om böcker. Skryt upp dina favoritförfattare. Ha kul!

3.  Sprid information om jerkan så att så många som möjligt hittar hit och kan dela med sig. Ju fler vi blir desto fler nya bokbloggar kommer vi att hitta under resans gång.

4. Besvara följande fråga i ditt inlägg (det blir en ny fråga varje vecka!):

Har du någon du kan diskutera böcker med IRL? Berätta lite om honom/henne!

Jag har tyvärr inte så många som vill diskutera böcker med mig. Ibland frågar barnen om någon bok eller ber om ett boktips, men då går jag loss så fullständigt att barnen ser alldeles yra ut, suckar och det dröjer länge innan de frågar igen. Måste skärpa mig!

Min syster är den jag oftast pratar böcker med, det blir inte så ofta (som jag vill) men vi kan å andra sidan prata i timmar när vi väl har hamnat på det spåret. Vi har inte riktigt samma boksmak. Hon är ett stort fan av John Grisham , som jag inte är så intresserad av. Jag läser mycket fantasy, men hon har nog aldrig käst en riktig fantasybok, om man inte räknar Sagan om Ringen. Men när det gäller genrer och författare vi båda läser (mest kriminalromaner, skräck och thrillers) delar vi ofta böcker. Min syster har en liten tös på 1,5 år, därför har hennes lästid reducerats kraftigt den sista tiden. Jag tycker att hon kan läsa ändå, om inte annat när barnet sover. Men hon hävdar att hon har så mycket annat som skall hinnas med då, som disk, städ, tvätt och maken. Strunt prat, säger jag, hon får väl prioritera! Hon måste ju läsa om hon skall kunna prata böcker med mig.

Därför hoppas jag på givande samtal när bokcirkeln skall prata allmänt om böcker och om Siri Hustvedts Sorgesång i synnerhet den 15 maj.

Andra som jerkar denna vecka är:

Lingonhjärta, Spetsig, BokBild, Johanna – och dagarna går, Bokmalen och Bokmamma. Enligt O verkar också ha sagt sitt i frågan, men jag kan inte hitta inlägget.

5 kommentarer leave one →
  1. maj 1, 2011 12:48

    Klart att man måste prioritera! Jag har så tur att jag har flera barn (och lite större) att delegera ut dom där tråkiga sysslorna på, som dammsuga, disken och så 🙂

  2. maj 1, 2011 17:50

    Tur jag har som har vuxet barna – egotid! Det ska bli jättekul att ses och snacka böcker igen – jag har just börjat läsa om Sorgesång…

  3. maj 1, 2011 19:37

    Håller helt med om att man måste prioritera läsningen! Ibland prioriterar jag det dock så mycket att allt annat hamnar på efterkälken. Misstänker att jag kanske måste prioritera om lite men det är ju så svårt!! Fast det är ju klart. Har ju inga barn än…

  4. maj 2, 2011 00:14

    Mycket imponerad av småbarnsföräldrar som kan upprätthålla någon slags kontinuitet i läsandet. Å andra sidan känns det kanske ännu viktigare någonsin att man prioriterar en stund för sig själv (och sin bok).

  5. maj 6, 2011 17:01

    Förstår dig när du säger att hon måste prioritera. Säger det till en vän till mig hela tiden. 😛

Lämna en kommentar