Hoppa till innehåll

I bokhyllan – D

mars 20, 2012

Hoppsan nu har jag halkat lite efter i bokhyllealfabetet.

På dagens bokstav fanns det många böcker, mycket död i bokhyllan. För en gångs skull tänkte jag presentera fyra böcker som jag faktiskt har läst. (Det har ju varit lite si och så med det tidigare.)

Först ut är två av mina favoriter när det gäller svenska kvinnliga deckarförfattare.

Den du inte ser, Marie Jungstedt – Jungstedts debutroman. Lättläst och spännande om en seriemördare på Gotland, väldigt fina miljöskildringar. En av de saker jag gillar med serien om Anders Knutas och Johan Berg är att karaktärerna känns så ”vanliga”.

Det blod som spillts, Åsa Larsson – Andra boken i serien om Rebecka Martinsson är inte riktigt lika bra som föregångaren Solstorm men håller som bra förströelsedeckare. Boken kräver dock att man har läst den första eftersom den dels innehåller ganska mycket tillbakablickar och dels på att själva fallet är ett förmodat copycat-fall.

Djävulens fjäder, Minette Walters – Det är ett tag sedan jag läste den här men jag vet att jag tyckte väldigt bra om den för att den till viss del har ett lite djupare budskap än vad som är vanligt i Minette Walters deckare. Boken tappar dock något på slutet men betyget blev trots det en trea.

Drömfångare, Stephen King – Det här är kanske inte en av Stephen Kings bästa och den har också fått väldigt blandad kritik. På ytan är det en ganska äcklig historia om en invasion av utomjordingar som egentligen inte tilltalar mig särskilt mycket, men under det är det en studie i psykologi och  mänskligt beteende. Dessutom finns det en underbar barndomsskildring och barndomsskildringar är ju något som Stephen King är fantastiskt bra på.

One Comment leave one →
  1. mars 20, 2012 13:38

    Jag har läst tre av dem, alla utom MInette Walters, och jag håller med dig om alltihop 🙂

Lämna en kommentar