Skip to content

I bokhyllan – B

mars 3, 2012

Då går vi raskt vidare till bokstaven

i bokhyllealfabetet. Fem böcker fick vara med den här gången.

Bilbo – En hobbits äventyr, J.R.R. Tolkien – Kärt barn har många namn, eller i alla fall tre. Bilbo har också publicerats som Hompen eller En resa dit och tillbaks igen, och Hobbiten eller bort och hem igen. Bilbo utspelar sig före Sagan om ringen och kan ses som en prolog till trilogin. Boken är lättläst och betraktas av många som en barnbok. En söt och lite muntrare historia än själva trilogin. (Fast jag tycker att det är ett gräsligt fult omslag.)

Blindgång, Marianne Fredriksson – Det är märkligt vad många böcker man har bokhyllan som man aldrig har läst. Faktum är att aldrig har läst något av Marianne Fredriksson. Bör jag läsa den här?

Blixtsken, Dean Koontz – Kan det verkligen vara så att jag inte har läst den här?! Jag trodde verkligen att jag hade läst den, men nu när jag läser baksidestexten har jag absolut inget minne alls av den! Andra läsare verkar anse att det här är en av de riktigt bra Koontz-böckerna. Kan det verkligen vara så att jag har en bortglömd skatt i min bokhylla?

Brandvägg, Henning Mankell – Brandvägg var boken som skulle bli Mankells 8:e och sista Kurt Wallander-bok, som vi nu vet kom det tre till. När boken kom (1998) läste jag systemvetenskap och tyckte inte alls att de ganska hårt kritiserade IT-delarna i boken var så otroliga som de dåvarande recensenterna tyckte. Mankell skriver i sitt efterord:

”Jag har också tillåtit mig att laborera ganska fritt i elektronikens värld. Jag misstänker ju att det som står i den här boken snart kommer att hända.”

Boken anses vara en av de bättre Wallander-böckerna, och det skulle vara kul att göra en omläsning och se om den fortfarande håller och hur rätt Mankell fick.

Brother Odd, Dean Koontz – Tredje boken i Odd Thomas-serien. Många läsare var besvikna och kallade den för en transportsträcka mot nästa Odd-bok. Men jag gillade den här lite mer lågmälda boken. Odd-serien ligger mig varmt om hjärtat.

3 kommentarer leave one →
  1. mars 3, 2012 10:54

    Spännande att se bilder från din hylla! Hoppas vi ses på måndag, det var länge sedan!

  2. mars 3, 2012 18:22

    Trots att det är nästa 20 år sedan jag läste Blixtsken så kommer jag ihåg den, i stora drag. Jag minns att jag slukade den, men å andra sidan slukade jag allt som kom från Koontz (och Kings) penna vid den tiden 🙂

    Bilbo, min favorit-Tolkien…

    • Ariel Leman permalink*
      mars 4, 2012 21:38

      Då är det nog så att jag inte har läst den, vad glad jag blir 🙂

Kommentera

