Skip to content

En bok jag inte gillade

mars 3, 2012

Det var längesedan jag var med i Annikas bokbloggsjerka, men nu är det dags. Veckans fråga är:

Finns det någon bok som har fått översvallande recensioner men som du själv absolut inte tyckte om?

(Det här känns lite som att svära i kyrkan.)

Staden som försvann (Salem’s Lot) är väl kanske inte kritikerhyllad (för det blir sällan denna typ av böcker/författare) men väl så hyllad och omtyckt av Stephen King-fans, men den är nog något av det sämsta jag läst. Inte bara av Kingen utan överhuvudtaget. Och då skall ni veta att jag verkligen har försökt, jag har nämligen läst den två gånger. När jag väl upptäckt att Kingen ska läsas på engelska tänkte jag att det kanske var något fantastiskt som hade gått förlorat i översättningen, så jag gav den en andra chans. (Ni förstår vilket hängivet King-fan jag är!) Det hjälpte inte.

På bokrankningssidor har jag gett den en 2:a i betyg, men det beror enbart på att jag faktiskt har tagit mig igenom den, båda gångerna.

Andra som jerkat denna vecka är: Bokfavoriter, Monika, C.R.M. Nilsson, Vargnatt, Bokodyssé, Boklusen, Nellon, alicebroms, tidningsida, Bokad och Boktjuven.

Flera nya bekantskaper för mig, vilket ju är syftet med jerkan.

11 kommentarer leave one →
  1. mars 3, 2012 13:51

    Oj, jag har gett den 4,5 🙂 Den bästa vampyrbok jag läst. Och vampyrer är inte ens min grej. Intressant. Men du har ju verkligen försökt 🙂

  2. mars 3, 2012 14:03

    Det här är en Kingbok jag inte läst än, men nu har jag hört lite olika om den så måste ta och se vad jag själv tycker snart 🙂

  3. mars 3, 2012 14:30

    Det var ihärdigt av dig att försöka två gånger då!
    Det blir nog inte att just den får följa med mig hem…:)

    • Ariel Leman permalink*
      mars 3, 2012 16:07

      Jag ville ju så väldigt gärna tycka om den 🙂

  4. mars 3, 2012 15:38

    Jag tror inte att jag någonsin läst en Stephen King-bok. Jag är inte så mycket för den genren!

    • Ariel Leman permalink*
      mars 3, 2012 16:06

      Fast jag tycker inte att Stephen King bara skriver i en genre 🙂 Jag håller så smått på att fila på ett inlägg om ”Stephen King för skräckhatare (och alla andra)”.

  5. mars 3, 2012 15:54

    Jag är också med i Stephen Kings hyllningskör och den bok jag hade problem med var svenska översättningen av The Shining. Dessutom tvingade jag en del elever att läsa den. Inte populärt. Boken är asbra, men översättningen gör den dålig.

    • Ariel Leman permalink*
      mars 3, 2012 16:02

      Jag har faktiskt inte läst The Shining. Mest för att jag inte gillar filmen och den ska ju vara sååå bra. Jag är lite rädd för att det skall vara så med boken också. Men om (när) jag läser den ska jag definitivt göra det på engelska.

  6. glittervakuum permalink
    mars 3, 2012 17:38

    Jag har precis börjat läsa lite king, gillade duma key och benrangel var okej. har du något tips om vilken jag ska läsa näst?

    • Ariel Leman permalink*
      mars 5, 2012 20:08

      Då rekommenderar jag Lisey’s Story (Liseys berättelse). ”Stark” och ”Geralds lek” kan kanske också vara något.

      • glittervakuum permalink
        mars 5, 2012 23:05

        okej. de ska jag kolla upp

Kommentera

