Skip to content

The Omen Machine

februari 28, 2012

av Terry Goodkind

Det här är den tolfte boken i The sword of Truth (SoT)-serien, och för ovanlighetens skull saknar jag de där eviga upprepningarna och förklaringarna som är så vanliga i (fantasy-)serier. Jag läste SoT under 2009 och hade glömt mycket, dessutom blandade jag ihop serien en del med Robert Jordans Wheel of Time. Jag fick faktiskt gå in på SoT-Wiki för att friska upp minnet.

The Omen Machine, Terry Goodkind, 2011 (Brilliance Audio)

En av de saker som jag gillat med SoT är att böckerna varit relativt fristående, varje bok har haft sitt eget tydliga tema och händelseförlopp. Men The Omen Machine blev något av en besvikelse. Boken känns som en enda lång inledning och så kommer en upplösning helt utan spänning och inte särskilt mycket finess. Och sen är det slut. Vad hände? Det känns som att jag bara har fått halva boken. Jag började t.o.m. undersöka om det var så att jag hade fått tag i en förkortad version. Antiklimax efter denna långa väntan.

Bokens handling
Richard och Kahlan regerar i D’Hara, Representanter från rikets olika länder och städer har kommit till palatset för att fira Caras och Benjamins bröllop. Ganska snart blir det en ganska hätsk stämning då besökarna anser att Kahlan och Richard inte tar profetior på allvar. Ett flertal enklare profetior uttalas och uppfylls nästan omedelbart. Men är det verkligen äkta profetior? När taket till ”Livets trädgård” rasar in hittar de en underlig maskin i ett hemligt rum under palatset. Maskinen verkar vara en omenmaskin.

Sam Tsoutsouvas uppläsning var som vanligt bra. (Ett par böcker i serien har haft andra uppläsare, vilket inte alls har varit lika bra. En av dem, tyvärr kommer jag inte ihåg vem, var riktigt hemsk.)
Betyg uppläsningen

2012-02-26

________________________________________

Serie: The Sword of Truth
Författare: Terry Goodkind
Förlag: Brilliance Audio
Utgiven: 2011
Uppläsare:  Sam Tsoutsouvas
Uppspelningstid: ca 15 timmar

Kommentera

