Skip to content

UR

februari 17, 2012

av Stephen King

Monika frågade mig häromdagen vad jag tyckte om UR, så här kommer en liten kort kommentar.

UR, Stephen King, 2009 (2010 Simon & Schuster)

UR är skriven av King direkt för Amazon Kindle (2009). Kindeln har också en huvudroll i historien, men om det är särskilt bra reklam det vet jag ju inte…

Wesley Smith köper på ren trots en Kindle för att visa att han minsann är ”New School”. Kindlen (Kindeln?) han får är rosa (trots att det bara finns vita), Wesleys Kindle har också en extra funktion som kallas UR; en sökfunktion i parallella universum.

Det här är en skön liten novell där King leker med parallella världar, och tidsresetankarna som senare dyker upp i 11/22/63. Berättelsen har sköna referenser till Kings eget universum med Det svarta tornet och ”låga män i gula rockar” från Hjärtan i Atlantis, referenser som tilltalar mig alldeles otroligt.

Det hade ju naturligtvis varit extra roligt om jag faktiskt hade läst den på en Kindle men numer finns den också som ljudbok med Holter Graham som uppläsare. Betyg för uppläsningen 

2012-02-08

________________________________________

Författare: Stephen King
Förlag: Simon & Schuster Audio
Utgiven: 2010
Uppläsare: Niklas Falk
Uppspelningstid: ca 2 timmar

2 kommentarer leave one →
  1. februari 17, 2012 16:17

    Åh, tackar 🙂 Jag hittade vad som verkar vara novellen i pfd-format http://www.mediafire.com/?qj106m26eky5mmd I alla fall börjar den precis om ljudfilen… Det här kan mycket väl bli det första jag läser på engelska på hur många år som helst 🙂

Trackbacks

  1. Läsrapport februari 2012 « Ariels bokhylla

Kommentera

