Skip to content

Enkätdags, igen

februari 15, 2012

När man inte har något annat att säga kan man alltid fylla i en enkät. Det här är en av de senare som vandrar runt i bokbloggssfären. Jag hämtade den hos Fiktiviteter men jag tror att det var Bokhora som startade den.

Senast lästa: Michael Connellys The Reversal som var precis så som en Connelly deckare brukar vara, välskriven, spännande och bra helt enkelt.

Senast köpta bok: Änglavakter av Kristina Ohlsson, vilket kan tyckas lite märkligt eftersom jag har de två tidigare böckerna i serien ståendes olästa i bokhyllan. Men dottern säger att de är väldigt bra.

Senast lånade bok: Lärjungen av Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt, som jag håller på med nu.

Senast fådda bok Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson som jag fick i julklapp utav sonen. Att jag redan läst den spelade mig ingen roll, den var bra så jag läser kanske om den. Och så gillar jag ju att äga böcker.

Favoritbokhandel: Om vi pratar fysiska bokhandlar så har jag inte så mycket att välja på i min lilla kommun. Här finns bara Bokia, det är en ganska trevlig butik, men är nästan mer en pappershandel än en bokhandel. På nätet blir det mest Adlibris, Amazon och CDON.

Favoritbibliotek: Biblioteket på orten naturligtvis.

Antal lånekort: Ett.

Använder som bokmärke: Jag har fina bokmärken från Mun- och fotkonst.

Favoritfärg på bok: Det är inte färgen det kommer an på…

Favoritmat/snack vid läsning: Inget.

Favoritdryck vid läsning: Kaffe eller ett glas rött.

Favoritställe att läsa på: Fåtöljen, soffan, vid köksbordet eller i sängen. Vanligaste stället är nog faktiskt vid köksbordet. När jag lyssnar rör jag oftast på mig.

På den sidan hålls jag i den bok jag läser just nu: Sidan 239 i Viveca Stens I de lugnaste vatten och ca 7,5 timmar in i Lärjungen  av Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt.

Den här boken köper jag till en förälder: Pappa är nog väldigt sugen på Eldvittnet av Lars Kepler.

Den här boken köper jag till en partner: Eftersom jag inte har någon partner just nu så sparar jag den utgiften.

Favoritgenre: Det går väl i perioder just nu är det mest sf, fantasy och deckare men jag läser nog det mesta.

Favoritformat: Alla.

Författarfavorit: Stephen King

Den tjockaste bok jag läst: Det av Stephen King skulle jag tro, på ca 1400 sidor. (Här lät jag helt enkelt Fiktiviteter Helenas svar stå kvar.)

Den tunnaste bok jag läst: Ingen aning!

Favoritljud när du läser: Det spelar ingen roll, jag skulle nog kunna läsa på en konsert om bara ljuset var tillräckligt bra.

Favorittidning: GP om dagstidningar räknas. Jag köper aldrig tidningar. Behöver jag ha något att läsa på tåget köper jag en pocketbok.

Prenumererar på: GP.

Favoritbokblogg: Men åh, vilken svår fråga! Det finns så många bra: BokbabbelBokstävlarnaDark Places,  Det mörka tornetEmmas bokhyllaEnligt OFiktiviteter, och dagarna går… och många, många fler.

Mitt bästa bokminne: Men de här frågorna är ju helt omöjliga att svara på! För en boknörd är ju hela livet ett bra bokminne, mer eller mindre.

Senaste bokfyndet: Senaste riktigt fyndiga fyndet var när jag hittade John Ajvide Lindqvists Lilla stjärna på Röda Korset för en femma.

Senaste impulsköpta bok:  Änglavakter av Kristina Ohlsson, alla böcker jag köper är impulsköp. Jag har ingen ska-köpa-lista.

En bra bok att ge bort: Det beror på vem som ska få den, men jag tror att Hungerspelstrilogin skulle passa alla jag känner.

Bokgenre som jag undviker: BOATS.

Så gör jag med böcker som jag inte vill ha längre: Skänker bort. Man får inte slänga böcker!!!

Så här håller jag koll på vad jag läst: Här på bloggen. Det var det ursprungliga skälet till att jag startade den.

Så här sorterar jag min bokhylla: Facklitteratur för sig, Sen efter storlek – de måste ju gå in i hyllan, sen efter författare. Och så nya olästa för sig.

Nästa bok jag ska läsa: Jag tror att det blir Avig Maria av Mia Skäringer och så får jag väl börja med Kristina Ohlssons böcker.

2 kommentarer leave one →
  1. februari 15, 2012 14:26

    Jag har inte varit här så ofta tidigare, men jag kommer alldeles säkert tillbaka. Du verkar ju läsa och gilla samma som jag 🙂

    Och du har läst Kings Ur… Var den bra?

    • Ariel Leman permalink*
      februari 17, 2012 14:54

      Nu har jag skrivit ett inlägg om UR.

Kommentera

