Skip to content

Riktigt bra böcker

februari 14, 2012

Jag har lagt märke till en, kanske något underlig, egenhet hos mig själv. Jag tycker att det är väldigt svårt att recensera böcker som jag tycker är riktigt bra. Jag har inte recenserat favoriter såsom Stephen Kings serie om Det svarta tornet, och jag känner nu hur svårt det är för mig att skriva om 11/22/63. Hur förmedlar man den där känslan; känslan av hur bra det här är. Det är inte alltid så lätt att peka på. Bra språk, flyt i historien, intressant, spännande, bra karaktärer osv. det är inte alltid det räcker till för att förmedla stämningen i boken.

Det är oftare enklare att skriva om saker som är ”inte så bra”,  ”ganska bra” eller ”bra”. Det blir på något sätt mer ”fysiskt”, påtagligt.

Men känslan bra, fantastisk, underbart, jag-vill-stanna-kvar-i-den-här-världen-bra. Hur förmedlar man den känslan?

7 kommentarer leave one →
  1. februari 14, 2012 17:18

    Jag tror du precis gjorde det 🙂

    • Ariel Leman permalink*
      februari 14, 2012 17:59

      Okej, vad bra. Jag kopierar in den texten i alla sådana recensioner hädanefter då 🙂

  2. februari 16, 2012 15:42

    Kan du ge något King-tips som kan bota mig från min King-vägran efter att ha läst hans noveller utan aha-upplevelse..?

    • Ariel Leman permalink*
      februari 27, 2012 13:16

      Jag hade tänkt att jag skulle svara på din fråga med ett inlägg. Och det tänker jag fortfarande, jag skall bara fundera klart, det här er inte en alldeles självklar fråga att svara på…

  3. februari 24, 2012 11:30

    Håller med! Varför är det så mycket enklare att skriva om de böcker man inte gillar. Det känns som att språknivån måste vara högre när man hyllar så man verkligen får fram budskapet liksom! Sedan vill man ju inte skriva för mycket om handlingen heller! Svårt!!

    Emma

  4. februari 24, 2012 11:31

    Hmmm, det var ju jag från det mörka tornet som kommenterade det där! Råkade missa att jag var inloggad med min andra blogg! Sorry! 😉

    • Ariel Leman permalink*
      februari 24, 2012 21:52

      Men så trevligt, då fick jag ju en ny blogg att kolla in 🙂

Kommentera

