Skip to content

Det fördolda

februari 13, 2012

av Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt

En sextonårig pojke är försvunnen. Mannen som inte är en mördare släpar ett lik ner för en slänt. En polis måste hem och befrukta sin fru och Sebastian Bergman drömmer mardrömmar. Med de ingredienserna inleds Det fördolda.

Det fördolda, Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt, 2010 (Norstedts)

Sträckläsning (-lyssning)! Det här är en tät kriminalroman med karaktärer jag vill veta mer om, både de sympatiska Torkel, Ursula, Vanja och Billy på rikskrim och den olidlige sexmissbrukande psykologen Sebastian. Men den korkade  Thomas Haraldsson vill jag helst aldrig höra talas om fler gånger, det verkligen kryper i mig! Han påminner starkt om Leif GW Perssons Evert Bäckström och det är naturligtvis den rollen han har tilldelats, så förmodligen kommer jag inte att bli av med honom. (Fast lite klichévarning är det ju.)

Berättelsen växlar hela tiden ”berättarjag” och kräver att jag som läsare/lyssnare är uppmärksam, men det fungerar fint och jag tappar inte tråden. Trådar finns det förresten gott om och det är inte alltid de leder någonstans vilket känns helt okej, faktiskt. Och trots alla ledtrådar kan jag inte räkna ut vem mördaren är.

Men jag undrar lite över; går det verkligen till så här? Det känns så oorganiserat på något vis. Det finns också några tankevurpor och faktafel, som jag lägger märke till när jag lyssnar, men gripen av stundens hetta (för det är verkligen bra!) inte tar jag mig tid att anteckna och därför hittar jag dem inte nu. Förutom det här med Helsingborg – Helsingör. Jag vet inte om det bara är den odräglige och korkade Haraldsson som tänker fel (men vi bestämmer att det är så, eller hur!?), eller om det är författarna. Haraldsson minns att har för längesedan varit i Helsingborg, ”på tiden innan bron”, och då kunde man ta en färja över till Helsingör, en annan stad, ett annat land – bara tio minuter bort. Men  färjorna går fortfarande, bron ligger inte i Helsingborg den ligger i Malmö 6,5 mil söder ut. En obetydlig liten detalj, som inte har någon betydelse för berättelsen, och just därför är den extra störande. Varför?

Tackvare ett bra språk, en intelligent berättelse med rejält driv i och en cliffhanger på slutet blir betyget en fyra.

Niklas Falk är en mycket bra uppläsare. Betyg 

Andra som skrivit om Det fördolda är Tofflan, Enligt O, Bokhora, Boktoka, Bokbrus och många, många fler.

2012-02-03

________________________________________

Författare: Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt
Förlag: Norstedts
Utgiven: 2010
Uppläsare: Niklas Falk
Uppspelningstid: ca 17 timmar


Kommentera

