Skip to content

Jag skäms inte!

november 6, 2011

Dags för lite jerka igen. Den här gånger frågar Annika:

För någon vecka sedan skrev jag om Morgonpasset där de pratade om ”skämslitteratur”. Läser du böcker som du skäms över, kanske till och med så mycket att du känner dig tvingad att skyla över den bokens omslag med ett omslag från en annan bok? Eller har du böcker i din bokhylla som du egentligen inte vill att någon ska se?

Det här med skämslitteratur har jag aldrig funderat över, förrän jag började bokblogga och läsa bokbloggar. Ibland får jag för mig att det är lite fult att gilla vissa böcker, åtminstone kan jag få den uppfattningen när jag surfar runt i bokbloggssfären. T ex. Da Vinci-koden och Grottbjörnens folk, men jag skäms inte för att jag läst dem, men är det tillräckligt fint att gilla dem?

Just nu har jag ju nu en period när jag läser mycket fantasy- och ungdomsböcker, vilket inte heller känns helt accepterat. Men skäms det gör jag inte, tror jag. (Eller är det så att jag skäms för att jag skäms?) Intar bara något slags försvarsställning, ifall någon skulle anmärka. Fast det är det ju aldrig någon som gör.

Andra som svarat på den här frågan
Lattermild
Pixie
blogg bohemen
Vargnatts bokhylla
Monika
Svartlava
Boktok73
Nelly
Boklusen

7 kommentarer leave one →
  1. november 6, 2011 13:56

    Jag tycker det är sorgligt att man ska behöva försvara vad man läser. Bara för att någon ser mig läsa Da Vinci-koden eller Harry Potter så betyder det ju inte vare sig att jag är dum i huvudet eller att det är det enda jag läser. Själv tycker jag att jag lärt mig massor, av både Da Vinci-koden och Harry Potter, men de som tycker att det inte är tillräckligt ”fint” att läsa sådana böcker går helt miste om det. Vi som läser både ”fint” och ”fult” får ju faktiskt båda världarna 🙂

    • Ariel Leman permalink*
      november 6, 2011 16:20

      Det har du ju helt rätt i 🙂

  2. november 6, 2011 16:08

    Man ska aldrig skämmas när man läser! Olika litteratur har olika syften och passar vid olika tillfällen i livet, sedan kan jag tröttna på böcker som är alltför stereotypa och förutsägbara. Vita serien som jag älskade som 12-åring skulle nog inte roa idag, inte heller Sigge Stark som jag älskade. Men tänk vilken läshastighet jag övade upp läsande alla de här böckerna och nu väljer jag oftast mer mer komplexa böcker. Inte fina eller fula 🙂

    • Ariel Leman permalink*
      november 6, 2011 16:24

      Jag håller med dig, men ibland kan det vara skönt att inte behöva tänka alls när man läser, utan bara roas. Fast Vita-serien eller Sigge Stark skulle jag nog inte heller välja idag 🙂

  3. november 6, 2011 19:18

    Oj, ska man skämmas för t.ex Da vinci koden? Då är jag illa ute, jag som älskar den och andra av hans böcker! Nå, skämmas tänker jag inte göra i alla fall, folk får tänka och tycka vad de vill 😛
    Är det inte det som är så bra med att folk gillar olika böcker, att man får tips om så mycket olika från varandra då 🙂 Om man bara skulle läsa ”godkända” böcker, så skulle väl vartenda inlägg i bloggarna handla om samma böcker och det skulle väl bli lite trist? 🙂

  4. november 7, 2011 14:32

    Kanske är det så att man i vissa kretsar ”skäms” över allt som säljer bra, tex Davinci-koden??

    • Ariel Leman permalink*
      november 7, 2011 18:57

      Jag tror att du har rätt i det.

Kommentera

