Skip to content

Fram- eller baksida

september 19, 2011

Kände att det var dags att hoppa på Annikas bokbloggsjerka igen. Frågan Annika ställer denna gång är:

Du står och väljer mellan två böcker: den ena har ett fult omslag men ett till synes intressant innehåll, den andra har ett vansinnigt snyggt omslag men boken i sig intresserad dig inte nämnvärt. Vilken bok väljer du?

Åh, jag är nog väldigt ytlig. Jag tror att jag skulle välja den med det vackra omslaget. I alla fall är det den jag skummar baksidan på först. Och nyckelordet här är skummar, eftersom jag inte är så förtjust i att läsa baksidestexter. Antingen avslöjar de för mycket, eller så ger de mig en felaktig bild av innehållet och skapar felaktiga förväntningar på boken. I synnerhet om de innehåller meningar som ”gastkramande” eller ”olidligt spännande” och liknande. Falsk varudeklaration och lika upphetsande som TV-reklam.

Baksidan (!) av detta beteende är att jag ibland köper en bok jag redan har eftersom det är en ny utgåva med nytt omslag. Jag har svårt för att minnas titlar men brukar komma ihåg att jag gillar författaren…

Andra som jerkat denna vecka är: Enligt O, Svartlava, boktok73, Boklusen, och dagarna går, La Bibliothèque, blogg bohemen, Lotten, Spetsig, Miriam, Bokmamma, Sara Pepparkaka, Monika, Elin, I böckernas värld, Bokbild, Mirthful’s bookblog,

(Oj vad många det var den här gången, phu!)

8 kommentarer leave one →
  1. Ella permalink
    september 20, 2011 09:21

    Jag kan hålla med, är inte omslaget snyggt plockar jag nog aldrig ens upp boken för att läsa baksidetexten, men sen måste boken verka intressant för att jag ska välja den

    • Ariel Leman permalink*
      september 21, 2011 23:11

      Skönt att det inte bara är jag som är så ”ytlig” 😉 Men visst händer det att jag läser fula böcker, men oftast inte förrän alla de fina är lästa. Ett ”ja, ja, jag får väl ge den en chans”.

  2. september 20, 2011 13:36

    Jo sant, patina kan ju vara vackert. För mig måste boken i så fall vara närmare hundra år dock, gärna en sådan där gigantisk bok med läderomslag. DÅ får den vara sliten 😛

    Tack för länken du! 🙂

  3. september 20, 2011 15:52

    Kombinationen snyggt omslag + intressant innehåll är nog att betrakta som det perfekta alternativet 🙂

  4. september 21, 2011 22:53

    Jag hatar också att läsa baksidetexter! Håller precis med, en bok med ett fult omslag hade jag nog faktiskt heller aldrig plockat upp från hyllan till att börja med. Jag tycker helt enkelt inte att det är roligt att läsa fula böcker.

    • Ariel Leman permalink*
      september 21, 2011 23:13

      Skönt att höra att jag inte är ensam.

Kommentera

