Skip to content

God natt min älskade

september 18, 2011

Psykologisk thriller av Inger Frimansson

Jag förälskade mig i Inger Frimanssons berättarstil i Råttfångerskan och hade därför en del förväntningar när jag började med God natt min älskade. Förväntningar som infriades på ett ypperligt sätt.

Boken börjar som en roman om en något udda kvinna. Berättelsen växlar mellan scener i nuet och scener ur det förflutna. Sakta men säker glider berättelsen över till att vara en psykologisk thriller. Utan sentimentalitet och floskler berättas historien om Justine Dalviks barndom och utan att Frimansson förklarar det förstår vi (eller gör vi det?) varför den vuxna Justine handlar som hon gör. Men egentligen helt utan sympatier för henne. Justine Dalvik är helt enkelt inte en kvinna jag känner sympati för, trots att jag kan känna med barnet Justine.

Det är befriande att historien bara presenteras rätt upp och ner, utan förklaringar eller krav på förståelse, det finns tillräckligt många böcker om tragiska barndomar med hemska konsekvenser som kräver förståelse och förlåtelse av mig som läsare.

Det här är en långsam berättelse som jag läser med en krypande känsla av obehag. Boken har ingen egentlig upplösning, det är inte så att jag tänker ”bara hon klarar sig undan” eller ”kan ingen avslöja henne nu”, det bara är. Och det är bra.

God natt min älskade utsågs av Svenska Deckarakademin till Årets bästa svenska kriminalroman 1998, med motiveringen:

”En psykologisk thriller om vettlöshet och hämnd
som inte på länge släpper sitt grepp om läsaren.”

Och jag kan inte göra annat än att instämma.

Jag har lyssnat på boken med Marie Richardson som uppläsare.
Betyg uppläsningen:

God natt min älskade, Inger Frimansson, 1998 (Nordstets)

Vem är egentligen Justine Dalvik? Kvinnan i det smala, höga stenhuset vid Mälarens strand. Hon som vägrar sälja och tycks leva ett oberoende liv med stor förmögenhet.
Och vad hände egentligen på den tragiska resan i den malaysiska djungeln?
I Justines närhet tycks alltid skrämmande händelser utspela sig. Kanske finns svaren i hennes barndom och hennes uppgörelse med det förflutna blir en katastrof.

Inger Frimansson har skapat en roman om de fruktansvärda konsekvenser som kan bli följden när alla spärrar släpper i en människas liv. ‘God natt min älskade’ är en psykologisk thriller med stark och krypande spänning.

Andra som läst och tyckt till om God natt min älskade är; Sladdertackans bokblogg och Evelina Knipström

Juni 2011

No comments yet

Kommentera

