Skip to content

Powerbook

juli 27, 2011

en erotisk roman av Jeanette Winterson

Jag vet inte vad jag hade väntat mig av av Jeanette Winterson och Powerbook men inte var det det här.  Jag hade med mig boken på en tågresa mellan Göteborg och Stockholm och tyckte att boken var så dålig att jag, efter att ha läst den första novellen, skummade genom boken för att se om det verkade bli bättre. Till sist övergav jag boken för att istället läsa SJ:s tidning Kupé.

Powerbook, Jeanette Winterson, 2000

Ali är författare och levererar berättelser via e-post. Boken består alltså delvis av dessa berättelser. Första novellen handlar (om jag minns och fattat rätt) om en flicka som skall smuggla en tulpanlök ut ur landet. För att smuggla ut tulpanen förklär hon sig till pojke med tulpanlöken mellan benen som penis. Av någon anlening får hon på sin resa i uppdrag att inviga en prinsessa(?) i kärlekens fröjder. Med hjälp av sin tulpanpenis lär hon den unga flickan kärlekens konster och lyckas till och med få utlösning!

Erotisk poesi? I vilket fall som helst var det här inte min grej. Frågan är om allt Winterson skriver är lika konstigt.

(2011-03-15)

 

Andra som skrivit om Powerbook är Textappeal, Hollyhock och Arianrhod

 

No comments yet

Kommentera

