Skip to content

Ny favorit

juni 27, 2011

Jag har fortfarande inte skrivit något om Råttfångerskan, som jag utnämnde till maj månads bästa bok, men efter att jag konstaterat att jag fortfarande gick omkring och tänkte på boken allt som oftast bestämde jag mig för att ta mig an något mer av Inger Frimansson. Och det känns som att jag har hittat en ny favoritförfattare. Varför är det ingen som har rekommenderat henne för mig?

Frimansson har ett språk och en berättarstil som är väldigt tilltalande, hon skriver om skruvade människor på ett alldeles underbart oskruvat och på något vis ”normalt” sätt. En skicklig balansgång, det hade så lätt kunnat bli helt fel. Stukade människor med tragiska öden beskrivs helt utan ömkanden, vi förstår ändå. Inger Frimanssons personskildringar är helt enkelt underbara. Det bisarra blir på något sätt normalt, åtminstone i den skruvade människans hjärna.

Nu har jag inte tid med det här längre – tillbaka till (den alldeles uppenbart skruvade) Justine i God natt min älskade.

 

No comments yet

Kommentera

