Skip to content

För min egen skull

maj 28, 2011

Det har inte blivit så mycket bloggande det sista. Först datorhaveriet, sen… nått slags skrivkramp. Eller, nej skrivkramp är väl ett alltför stark ord. Men prestationsångest då? Jo, prestationsångest är nog bra.

När jag började blogga var det enbart för att jag själv skulle få en överblick över vad jag läste och över vad jag tyckte om det jag läste. Det började egentligen med korta kommentarer på Bok.nu. men så ville jag ha min egen virtuella bokhylla, bara för min egen skull.

I och med mitt eget bloggande började jag på allvar läsa andras bokbloggar och blev imponerad och inspirerad. Jag vill också vara sådär underfundig och insiktsfull, men får liksom inte till det. Ibland ser jag saker på TV eller läser i något i en tidning och tänker att det det där var ju kul/spännande/intressant, det skall jag skriva om. Jag formulerar intressanta och intelligenta meningar i mitt huvud. Det känns riktigt bra faktiskt, idag skall jag skriva nått bra!  Men när jag senare (oftast timmar) sitter vid min dator är allt som bortblåst, så jag deltar i en utmaning eller en utlottning istället.

Kommentarerna skulle växa till något som mer liknade ”riktiga” recensioner. Och det var nu prestationsångesten slog till på allvar. Så nu blir inget varken recenserat eller kommenterat längre. Hela bloggen har tappat sitt syfte och är snarare en komihåglista över utmaningar,tävlingar, bokköp och dylikt.

Så nu, back to basic! Jag skall skriva för min egen skull, om det blir korta kommentarer eller något längre får visa sig.  Jag skall skriva som jag jag känner, just då. Insiktsfullt eller ej.

Nu har jag i alla fall skrivit ett inlägg. Ett gnälligt, självömkande inlägg, som förmodligen inte borde publiceras, och jag vet inte ens om jag har gjort det för min egen skull.

Jag kommer naturligtvis att fortsätta delta i utmaningar och utlottningar, för att jag tycker att det är kul, för min egen skull.

2 kommentarer leave one →
  1. maj 28, 2011 13:39

    Gött tänkt! Det är ju för sin egen skull man skriver, kort eller långt spelar ingen roll. Jag har min blogg som min dagbok och visst är det kul att andra läser och kommenterar ibland men det är för mig. Skickar påhejande glada utrop från Gårda!

  2. Ariel Leman permalink*
    maj 28, 2011 14:49

    Tack!

Kommentera

