Skip to content

Nu har jag gjort det igen

april 6, 2011

Jag har snart svept i mig hela A Song of Ice and Fire-serien (ja, det som finns utgivet), utan att skriva recensioner emellan. När man sveper en serie på det här sättet är det svårt att komma ihåg var den ena boken slutar och den andra börjar. Tidigare har jag därför skrivit ett inlägg om hela serien. Men jag skall försöka hålla isär böckerna denna gång, särskilt som George R R Martin har valt att skriva serien i någorlunda avslutade böcker.

”To tell all of the story that I wanted to tell I was going to have to cut the book in two. The simplest way to do that would have been to take what I had, chop it in half around the middle and end with ”to be continued”. The more I thought about that, however, the more I felt that the reader would be better served by a book that told all the story for half the characters, rather than half the story for all the characters. So that’s the rote I chose to take.” (George R R Martin)

Och som vi märker blev det ju fler än två böcker, bok fem kommer i sommar.

Hur brukar ni göra med denna typ av serier?

4 kommentarer leave one →
  1. april 9, 2011 08:42

    Det är sällan som jag kan läsa en serie i ett svep. Men det är härligt när man får göra det!

  2. april 10, 2011 11:11

    Åh, jag älskar att svep-läsa dem, om mojligt! Dock får det mig att tappa kollen på vad som händer i vilken bok!

    Jag har läst den första boken i A Song of Ice and Fire-serien för en halv evighet senda, den var på svenska i två delar (jag antar att de delade upp den första engelska delen i två när de översattes, de brukade ju göra så), och jag gillade den verkligen och gick och väntade en halv evighet på att fortsättningen skulle översättas, vilken den aldrid gjorde. På den tiden var jag inte så haj på att läsa på engelska, så den fick helt enkelt förbli oläst.

    Men nu skall jag banne mig se till att läsa hela serien, på engelska!

    • Ariel Leman permalink*
      april 10, 2011 11:16

      Det tycker jag definitivt att du skall göra. 🙂

  3. april 14, 2011 13:14

    Jag brukar sällan recensera böcker i långa serier, det brukar ofta bli lite kaka på kaka. True Blood-serien har jag t. ex. inte recenserat, men däremot recenserar jag när det kommer till triologier som Hungerspelen, där recenserade jag första och sista boken, minns ej varför tvåan inte fick någon recension. Mobergs Utvandrar-svit fick trean och fyran recenserad, de två första delarna läste jag innan jag började blogga…

Kommentera

