Skip to content

What the Night Knows

april 2, 2011

av Dean R Koontz

Det här är en lite annorlunda spökhistoria med en plot som är som hämtad ur ett avsnitt ur Medium eller Ghost Whisperer.

Boken inleds med ett brutalt mord där mamman knivhuggs, pappan slås ihjäl med en hammare, mormodern stryps och dottern våldtas och knivhuggs. Morden ser ut att ha begåtts av den tonåriga sonen.

Dean R Koontz, What the Night Knows, 2010 (Brilliance Audio)

Morden är en nästan en exakt kopia av de mord som detektiven John Calvinos familj utsattes för många år tidigare. Då skedde en serie bestialiska mord som resulterade i att den då tonårige John sköt mördaren Blackwood. John misstänker att det finns en koppling och snart blir ytterligare en familj slaktad och John blir övertygad om att hans familj snart sår på tur.

Calvino som har hållit sin bakgrund hemlig för sina chefer och kollegor kan inte låta bli att titta närmare på fallet, trots att det inte är hans, och blir suspenderad.

Vi får också följa mördaren, Alton Turner Blackwoods – resultatet av tre generationers inavel – utveckling från att vara ett inlåst barn via djurplågeri till att bli en fullfjädrad sadist.

Koontz är som vanligt en skicklig berättare och jag fångas genast av denna bladvändare och det är spännande trots att jag ganska snart gissar mig till hur det hänger ihop. Men hur stoppar man det?

Jag blir förtjust i Johns familj men tycker synd om barnen som elitskolas, har hemundervisning och därför sällan lämnar det stora huset. Men jag tror egentligen inte att det är meningen att jag skall tycka synd om dem utan det har nog snarare med kultur, Sverige vs USA, att göra. Jag väljer att tro att barnens något krystade språk är ett resultat av denna uppfostran och inte beror på att Koontz har dålig koll på hur barn/ungdomar pratar. Detta är något som jag aldrig tidigare har tänkt på när det gäller Koontz, men jag kommer definitivt att hålla det i åtanke i fortsättningen. Har han egna barn?

Uppläsningen, som gjordes av Steven Weber, var väldigt bra. 

(2011-03-09)

Kommentera

