Skip to content

Svart ros

april 1, 2011

av Nora Roberts

Tillslut så släppte min läsvånda som jag skrev om här. Nora Roberts lyckades fånga mig med Svart ros, som är andra delen i Roberts ”I trädgården”-trilogi, första boken Blå Dahlia har jag skrivit väldigt kort om här. Att skriva korta serier om starka kvinnor är ju något av ett signum hos Nora Roberts och jag har med glädje (fast jag skäms lite för det) läst några av dem.

Svart ros, Nora Roberts, 2009 (Albert Bonnier)

”I trädgården”-trilogin är en ”romantisk trilogi om tre kvinnor som möts vid en punkt i livet då de behöver hitta nya sätt att leva”. Blå Dahlia fokuserade på Stella och Svart ros fokuserar på Roz Harper, ägarinna till Harper House och handelsträdgården ”I det gröna”, där serien utspelar sig. Vi får den sedvanliga dosen romantik blandad med lite spänning i form av ett galet spöke och en otrevlig föredetta man. Det är lagom fängslande förströelseläsning av Harlequin-karaktär. Kvinnorna är starka och vackra och klädsamt svaga i rätt ögonblick, männen är ridderliga och snygga.

Historieprofessorn Mitch Carniegie har anlitats av Roz för att skriva om släktens historia och för att finna ut vem spöket Amelia är, naturligtvis blir de kära och jag jag kan hänge mig åt romantiken och lite erotik, allt är bra och jag känner att denna bok närmar sig en fyra i betyg. Men så sabbar Nora allt genom att låta Roz utala följande replik (på näst sista sidan):

”Då blir det inga problem att gifta dig med mig?”

Jag blir så trött. Varför? De har känt varandra i mindre än ett år, haft sex i en vecka och så måste de gifta sig. Boken utspelar sig faktiskt i nutid. Suck!

Jag gissar att tredje delen, Röd lilja, handlar om Hayley och hon får förmodligen ihop det med Roz son Harper (Som följaktligen heter Harper Harper, hmm).

Andra som har skrivit om Svart ros En bok om dagen, Bokbrus

(2011-03-31)

Kommentera

