Skip to content

Dagens fråga: Varför (bok)bloggar jag?

mars 27, 2011

Karin hos enbokcirkelför alla lyckades ju dra igång en ordenlig diskussion om bokbloggandet genom det här inlägget. Eller egentligen kom väl diskussionen igång på allvar efter a fraction of the webs inlägg. Jag har själv alldeles för få läsare för att ge mig in i den diskussionen på allvar, men en av frågorna som väcktes var varför bloggar man/jag/du? En fråga som bl.a. Enligt O och Johanna (och dagarna går) har svarat på.

Så, varför? Svaret är naturligtvis, för att jag tycker att det är roligt. Jag startade den här bloggen av den enda anledningen att jag ville ha ordning på vad jag läste, och vad jag tyckte om det jag läste. Hur många gånger har jag inte ställt mig frågan; Har jag läst den här? Eller svarat på frågan; Var den bra? Med ett tveksamt; det tror jag, jag kommer inte riktigt ihåg. Det kan ju hända att jag har synnerligen dåligt minne, men jag hjälps i alla fall av att få läsa ett par rader om vad jag själv tyckte.

Mycket av det jag skriver är nog tyvärr det som Enligt O kallar för baksidesrecensioner, men de hjälper mig, och fyller sitt ursprungliga syfte.

Men när jag nu befunnit mig här i bokbloggsvärlden en stund så har mitt bloggande också blivit en form av socialt(?) liv, och jag försöker att tänka på att det jag skriver också skall läsas av andra. Det här inlägget är ju till exempel ganska meningslöst om ingen annan läser det. Och jag skulle ju ljuga om jag sa att jag inte bryr mig om någon läser. Jag blir jätteglad när någon läst och, ännu bättre, kommenterat mina inlägg. Dessutom är jag ganska förtjust i utmaningar.

Som ni ser har jag tagit till mig av Karins tips om att länka till andra bloggar för att lyfta min egen (och andras) blogg.

One Comment leave one →
  1. mars 27, 2011 18:24

    Jag skriver också för att minnas, nämnde inte det så mycket i mitt inlägg men naturligtvis är det en viktig funktion. Läsdagboken finns där för att jag ska kunna gå tillbaka och se vad jag tänkte just då…
    Hur går det med Sorgesång?

Kommentera

