Skip to content

Levande begravd

mars 2, 2011

av Peter James

Peter James var en helt ny bekantskap för mig, och jag tyckte att den här är riktigt bra. Det här är visserligen en ganska långsam deckare och inte någon nagelbitare, men berättelsen tar hela tiden nya vändningar som gör att jag aldrig tappar intresset.

Berättartekniken och tonen i boken får mig att tänka på Baldacci, men den kommer inte riktigt upp i samma klass. Bokens huvudperson, polisinspektör Roy Grace, förblir ganska anonym genom hela boken och fokus läggs på berättelsens offer, Mark. Förhoppningsvis får vi en tydligare bild av Roy i de kommande böckerna, kanske är det meningen att vi långsamt skall lära känna honom.

Så, trots att det är ganska långsamt och att jag inte får lära känna huvudpersonen, tycker jag om det här. Ibland är det svårt att riktigt peka på varför en bok tilltalar en och jag har sett att denna bok har fått väldigt varierade omdömen, allt från ettor till femmor. Men för mig var detta en bok som skapade en önskan om merläsning.

Jag är väldigt förtjust i uppläsaren Peder Falk.
Betyg för läsningen:

Levande begravd, Peter James, 2007 (Damm förlag)

Vilken mardröm! Vad skulle du säga om du på din svensexa blev begravd i en kista tillsammans med en flaska whisky och en walkie-talkie? Hur skulle du känna dig när du hörde spaden i jorden och det första smattret mot kistans tak. Vad skulle du tänka när du plötsligt inte längre får kontakt med dina kamrater, trots att du trycker på sändknappen upprepade gånger. När du inser att de kanske inte kommer tillbaka för att hämta dig?

LEVANDE BEGRAVD utspelar sig i Brighton och för första gången möter vi polisinspektör Roy Grace. Engelsmannen Peter James har skrivit den perfekta thrillern. Den har sålts till 22 länder och legat högt på försäljningslistorna runt om i Europa. James har också av Publishers Weekly förutspåtts att bli en av fem deckarförfattare som inom kort slår stort i USA.

(2011-02-22)

Kommentera

