Skip to content

Jerusalem

februari 23, 2011

av Selma Lagerlöf

Jerusalem, Selma Lagerlöf, 1901 och 1902, (2007 Bonnier)

Vi befinner oss, tidsmässigt, vid förra sekelskiftet. Men det här är inget man läser för historie-beskrivningen. Det hade, ytligt sett, lika gärna kunnat vara nutid. Ingmar överger sin älskade för att gifta sig för pengar. Giftermålet är hans möjlighet att behålla fädernesgården. Hans käresta, Gertrud, lämnar då byggden och följer den religiösa grupp människor från orten som lämnar Sverige för att bosätta sig i ”Det Heliga Landet” för att invänta Jesu återkomst. Naturligtvis ångrar sig Ingmar och reser efter. Som i vilken såpopera som helst.

Men det handlar också om den sociala strukturen i bondesamhället. Väckelsevågen som drog fram i Dalarna under 1800-talet är ett faktum, och påverkade byarna på ett högst påtagligt sätt, med konflikter och söndring. Familjer splittrades och tidigare vänner blir mer eller mindre fiender.

Idag skulle vi beskriva den religiösagruppen som en fanatisk sekt. Gruppen får inte arbeta för pengar, de unga får inte gifta sig, de har vigt sitt liv till Gud och församlingen. Naturligtvis kommer Ingmar och ställer det mesta till rätta.

Nu kanske det låter som att jag inte gillar det här, men det gör jag. Selma Lagerlöf ger oss kärlek, hat, hemligheter och förtvivlan.  Jag blir väldigt engagerad i människornas liv, jag irriterar mig på att de inte pratar med varandra. Om de bara hade pratat om saken hade ju alla problem varit lösta, eller hur?

Behållningen i den här boken är person- och miljöbeskrivningarna, framförallt imponeras jag av de fantastiska beskrivningarna av Jerusalem. Här kan jag nästan känna dofterna. Konflikten mellan kristna, judar och muslimer är påtaglig och det får mig att undra om det egentligen har hänt någonting i Israel-Palestinakonfliken sedan 1901.

Den här boken är på något sätt både en såpopera och en berättelse om Gudstro och religiösfanatism. Med andra ord läsvärt på flera plan.

Uppläsare är Irene Lindh som gör ett väldigt bra jobb. Hennes röst passar bra och hon tar inte för mycket plats.
Betyg för uppläsningen:

(2011-02-06)

2 kommentarer leave one →
  1. februari 27, 2011 20:49

    Den här skulle jag vilja höra!!!

    Tack för all hjälp! Nu har jag ändrat allt! 🙂

Trackbacks

  1. Läsrapport – februari « Ariels bokhylla

Kommentera

