Skip to content

Under ingrodda ärr

februari 22, 2011

av Val McDermid

Det här är den första Tony Hill-deckaren jag läser, av någon anledning började jag med den här som är den andra boken i serien. Eftersom jag sett en del avsnitt av TV-serien Mord i sinnet kan jag ju inte låta bli att jämföra. Och som väntat är ju boken mycket bättre. När man läser något som man redan sett  (film eller TV) så är ju personerna  redan klara. Men jag kan inte riktigt få till det här, jag är inte speciellt förtjust i TV-seriens Carol Jordan, men jag gillar bokens.

Under ingrodda ärr, Val McDermid, 1998 (Anamma) 2008 (Alfabeta)

Tony Hill är expert på gärningsmannaprofiler. Vid sin sida har han en nystartad specialstyrka, utbildad i att göra psykologiska profiler av brottslingar. Som övning får de i uppgift att se om det finns något samband mellan trettio försvunna tonårsflickor. En av poliserna hittar ett samband, men det leder fram till en av Englands mest populära TV-kändisar och avfärdas av resten av gruppen. Men när ytterligare ett brutalt mord begås kanske det börjar bli dags att tänka om?

.

.

.

.

Eftersom jag har lyssnat på den här i talboksformat avstår jag från att betygsätta inläsningen.

(2011-02-03)

Kommentera

