Skip to content

The Door to December

februari 17, 2011

av Dean R. Koontz

Det här är en bok ursprungligen skriven under pseudonymen Richard Paige. Det känns som att jag kanske har funnit en lite guldgruva när jag upptäcker att Dean Koontz har skrivit ett antal böcker under olika pseudonymer; K.R. Dwyer, Aaron Wolfe, David Axton, Brian Coffey, Leigh Nichols, Owen West, Richard Paige, Deanna Dwyer, Leonard Chris och David Axton. Hur har jag kunnat missa detta? Kanske kan jag hitta fler olästa Koontz-böcker.

Jag tycker mycket om Dean Koontz berättarteknik, det som ibland blir jobbigt är det eviga ”en man och hans, alltid så intelligenta, hund”. Här slipper vi dock hunden. Jag gillar den här. Spännande och med en känsla av jag vet hur det är, nä nu vet jag hur det är, nä det var nog som jag tänkte först, eller… Vill veta!

Koontz presenterar en ganska komplicerad teori om psykologiska experiment med ockulta inslag, men de detaljerade beskrivningarna gör att jag ”köper” det. Visst det finns logiska brister, som att en flicka som varit inlåst sedan hon var 3, hur kan hon veta så mycket om t.ex. en sandstrand? Ok hon kan ju ha sett på TV, men det framgår inte och det verkar som att hon egentligen inte har haft någon ”fritid”.

Bortsett från detta, och jag väljer att bortse från det, så är det här riktigt bra och spännande. Jag vill hela tiden veta mer, jag har bråttom när jag lyssnar. I det här fallet är det bra att jag lyssnar istället för att läsa. Hade jag läst hade jag nog skummat en del, läst för fort. Skynda, skynda! Dumt, men så fungerar jag.

Och så tar boken slut, visst är det hemskt!? Man vill inget hellre än att veta hur det går samtidigt som man inser att när man väl fått det, då är äventyret över. Jag skulle vilja ha en bok till med Dan, Laura och Melanie. Inte så att boken känns oavslutad, nej! Men jag tycker om de här människorna, jag vill träffa dem igen.

Det här är en riktig ”bladvändare” (om man nu kan säga så om en ljudbok) helt befriad från hundar.

The Door to December, Dean. R. Koontz, 1985 (Revised edition 2002, Signet)

”A psychiatrist’s daughter was kidnapped by her ex-husband years ago. When the daughter is finally found, the real fight begins. One by one the people who held her captive become mysteriously tortured and killed. Everyone is afraid the young girl will be next.

The mystery unravels as to what happened to the young girl while she was kidnapped. The young girl, Melanie, is unable to speak, but her mother soon learns that the young girl went through extreme torture as her father used her for a rat in his experiments.

Since her mother is a psychiatrist, she takes leave from work to try to help her daughter recover. One by one everyone involved by the experiment is killed, and soon a mysterious power catches up to Melanie and her mother.”

Uppläsare var George Guidall. Betyg:  

(2011-02-10)

2 kommentarer leave one →
  1. februari 18, 2011 17:28

    Jag läste mycket Koontz förrut och gillade honom! Jag håller just nu på att omläsa Väktare av honom, som var den första boken som jag läste av honom.

Trackbacks

  1. Läsrapport – februari « Ariels bokhylla

Kommentera

