Skip to content

Förvaringslösning

februari 4, 2011

Vad gör du av dina böcker?

Den frågan ställde Boktokig igår. Jag svarade att jag får separationsångest bara av att tänka på att skiljas från mina böcker. Vilket är alldeles sant. Men vad gör jag då av böckerna?  Det går ju inte att bygga ut huset vart och vartannat år…

Så ringde en väninna, boendes på annan ort.

– Jag kommer kanske förbi dig på söndag. Jag tänkte vi kunde ta en fika och så har jag med mig en kasse böcker.

– ???

– Ja, jag lånade ju ett gäng böcker av dig, det är rätt längesen nu…

Hemvändare

Och visst, så är det ju! Jag har ett antal böcker på långutlåning. Och med ett antal menar jag; ganska många… Vad skall jag göra av dem, om de får för sig att flytta hem igen? Ge bort dem? Njaä, så länge de bara är på utlåning, kan jag ju när som helst kalla hem dem. Men ger jag bort dem så är de ju för alltid förlorade. Mottagaren kan ju själv tänkas ge bort dem. Vilket detektivarbete det skulle kunna innebära.

Nä, då gäller det att prata sig varm för ett gäng nya böcker som man tvingar den intet ont anande och ofrivillige boklånaren att bära hem.

Förutom långutlåningarna (till ett par väninnor, systrar, pappa) har jag ett gäng böcker hos exmaken. Han hade väldigt tomt i sin bokhylla efter separationen och fick ta med sig böcker jag läst, men som inte var så bra att jag ”måste ha dem”, men de är fortfarande mina.

Är detta ett abibliofobiskt beteende, eller är det bara girighet, egoism och vanlig galenskap?

2 kommentarer leave one →
  1. februari 4, 2011 16:24

    Jodå. Nog har det hänt också att jag ångrat att jag gett bort en viss bok, men oftast så saknar jag dem inte när jag en gång gett bort dem. Jag har också en kasse med böcker utlånade just nu. Jag är bara glad att de inte kommit hem än… för jag har ingenstans att göra av dem. Måste bara hitta någon som vill ha dem, för de flesta i den påsen tänker jag ge bort! Jag får nog ta och lyssna lite på jobbet om det är någon som har lust att ta emot några böcker som behöver ett nytt hem!

  2. februari 4, 2011 16:26

    Det är bra taktik att genast ge den som lämnar tillbaka böckerna en ny påse med böcker! Det tänkte jag försöka med till min vän som har en påse böcker. jag ska höra också om hon inte har lust att vidarebefodra innehållet i den påsen till sina vänner om hon inte vill ha kvar dem.

Kommentera

