Skip to content

Brännmärkt

februari 2, 2011

av Catharina Ingelman-Sundberg

🙂 🙂 🙂

Brännmärkt, Catharina Ingelman-Sundberg, 2007 (Bonnier)

År 1391 reser den unga borgarhustrun Anne Persdotter från Lübeck till sin barndomsstad Stockholm. Anne väntar sitt första barn, och tillsammans med sin make, Claus, hoppas hon börja ett nytt liv. Annes drömmar slås i spillror när det gamla Hansaskepp de färdas med förliser, och som enda överlevande räddas hon i land i Stockholms skärgård av ett fiskarpar.

Själva berättelsen om Anne och hennes vedermödor är det inget fel på, det är lagom spännande, sorgligt och romantiskt. Det är intressant att läsa om det politiska spelet och om Vitaliebröderna. Att tyskarna hade så stor makt i Sverige vid denna tid, har jag aldrig fattat. Jag sov nog på de lektionerna.

Den politiska händelse som ”kan ha” inträffat (nedtecknat men inte bekräftat) är också intressant. Catharina förefaller ha gjort ett gediget researcharbete när det gäller händelserna under slutet av 1300-talet. Däremot får jag ingen direkt känsla av de historiskamiljöerna. Det finns inget som direkt placerar mig på 1300-talet, det kunde lika gärna vara 1100- eller16oo-tal.

Sammantaget gör detta att boken aldrig riktigt lyfter. Det är bra och underhållande men väcker inga starkare känslor hos mig.

Jag har lyssnat på boken med Katarina Ewerlöf som uppläsare. Betyget för uppläsningen blir 🙂 🙂 🙂 🙂

(2011-01-18)

Kommentera

