Skip to content

Bokfrågornas ABC – del 28

januari 20, 2011

Så var det dags för Enligt O:s bokfrågor igen, bokstaven Ä.

1. Berätta om en bok som beskriver ett riktigt lyckligt, konstigt, hemskt eller kanske tråkigt äktenskap.
Just nu läser jag Eye of the Needle av Ken Follett, som utspelar sig under andra världskriget. I den finns det ett stackars gift par där mannen drabbas av en bilolycka alldeles efter bröllopet och blir rullstolsbunden. Mannen förvandlas till en egocentrisk arg man. Han känner sig omanlig och detta drabbar kvinnan som då känner sig oälskad och 4 år senare har de fortfarande ”inte varit samman som man och hustru”. Jag hoppas naturligtvis på en förvandling hos mannen och önskar dem ett lyckligt slut.

2. Ärlighet varar längst brukar det heta. Vilken bok tycker du om som tar upp ärlighet eller bristen därpå?En hodjävuls liv och lustar, Fay Weldon
Den här var inte lätt. Jag vet ju att jag läst en del böcker om livslögner, men kan inte komma på någon speciell just nu. Därför väljer jag En hondjävuls liv och lustar av Fay Weldon, för inte kan man påstå att Ruth är speciellt ärlig…

3. Vilken bok är den ultimata äventyrsboken?
Inte heller lätt. Jag läser ju mycket fantasy som är en genre som ofta klumpas ihop med äventyrsböckerna, men jag tycker inte riktigt att det är samma sak. För mig är Jules Verne ett utmärkt exempel på en bra äventyrsboksförfattare; till exempel Jorden runt på 80 dagar eller En världsomsegling under havet.

4. Änglar finns dom? Har du läst någon bra bok där änglar förekommer?
Åh, det finns gott om änglar i mina böcker. Jag väljer När änglar dör av Andreas Roman och slänger in Good Omens av Neil Gaiman, som en liten bonus.

Nej vet ni, det blir en femte bonusfråga idag:

5. Vilken är den äckligaste boken du läst?Exorcisten, William Peter Blatty
Äcklig som i osmaklig: Pojken som kallades Det av Dave Pelzer, riktigt vidrig.

Äcklig som i läskig: Exorsisten av William Peter Blatty, kanske mest för att jag var så fruktansvärt rädd efteratt jag som 15-åring hade sett filmen. Boken var också mycket bra, den skildrar historien mer ur prästens perspektiv, medan filmen fokuserar mer på flickan, iallafall är det så jag kommer ihåg den.

One Comment leave one →
  1. januari 20, 2011 16:02

    Tack. Den genren stör mig lite. Eller mycket

    Jag borde läsa Romans bok. Den står någonstans i min bokhylla. Många säger att jag borde gilla den.

Kommentera

