Skip to content

Vad är en bra uppläsning?

januari 16, 2011

Jag lyssnar ju på väldigt mycket ljudböcker (fast jag säger läst ändå när jag pratar om dem). Och narurligtvis har uppläsaren väldigt stor betydelse för hur jag upplever boken, men betydelsen är inte avgörande. En riktigt bra historia kan t.o.m överleva en riktigt dålig uppläsning.

Shadi Bitar, VD på Earbooks säger som svar på frågan; Vad utmärker en bra ljudbok?

En bra ljudbok är en bra bok uppläst på ett så skickligt sätt att lyssnaren inte ”hör” uppläsaren utan lever sig in i handlingen.

Och det är väl en ganska bra sammanfattning, men vad är det då som gör att man upplever det på detta sätt?

Jag tycker att uppläsaren antingen skall ha en ganska neutral stämma, utan känslor och utan röster, eller ha 1000 röster, och då kunna hålla reda på dem. En bra uppläsare måste kunna följa bokens punktuering. (Ett tips till författare kan ju vara att läsa boken högt, för då brukar taskig punktuering visa sig.)

Vad en uppläsare inte får göra är:

  • Tolka texten med egna känslor. Dvs om det står:
    Skall du ha kaffe?  så skall det sägas helt neutralt för det är inte samma sak som
    Skall du ha kaffe? sa hon ilsket.
    Skall du ha kaffe? sa hon blygt.
    Skall du ha kaffe? sa hon snorkigt.
    Skall du ha kaffe? sa hon med sin mjukaste stämma.
    Och står det så efter repliken så är det ju inte nödvändigt att uttrycka det, eller hur? Om det skall göras eller ej, beror helt enkelt på hur skicklig uppläsaren är. Hellre för lite än för mycket.
  • Betona ord för mycket om det inte klart framgår av sammanhanget, prova:
    Skall du ha kaffe?
    Skall du ha kaffe?
    Skall du ha kaffe?
    Skall du ha kaffe?
  • Försöka skapa stämning eller cliffhangers genom att viska eller gå upp falsett vid slutet av meningar.
  • Blanda ihop karaktärerna. (En gång är ingen gång, två gånger är en vana och tre gånger är fördjävligt)
  • Höja och sänka röstvolymen för mycket
  • Flåsa och andas tungt.
  • Läsa helt entonigt – ”även om du inte får breda på med dina känslor behöver du inte låta som ett sandpapper”.

Nå, att vara uppläsare är inte helt lätt, mycket svårare än vad man tror. Jag har själv aldrig läst in en bok, men har ägnat mig åt högläsning i mitt arbete och jag brukar få höra att jag är bra men jag vet att jag har begått alla de ovanstående misstagen och säkert sjuttio till.

Hur tycker du att en bra uppläsare skall vara? Vem är din favorit?

Kommentera

