Skip to content

World Without End – En värld utan slut

januari 13, 2011

av Ken Follett

🙂 🙂 🙂 🙂 🙂

Pillars of the earth – Svärdet och spiran är det inlägg här i bokhyllan som har absolut flest besökare. Och idag slog det mig att jag fortfarande inte hade skrivit något om uppföljaren World Without End, men jag har ju inte tagit så lång tid på mig som Ken Follett. Det gick 18 år mellan de två böckerna.

Ken Follett har kritiserats för att hans karaktärer är något ”platta”, och det kan jag till viss del hålla med om i den här boken, men karaktärerna är ändå värda att följas med intresse. Många skulle nog säga att detta är en ganska lätt kärlekshistoria och berättelsen har liknats vid en såpopera, men boken är inte bara det.

Detta är också en historisk skildring som handlar om pestens förödande följder, men också om den utveckling som följde i dess spår. Det är en liten lektion i hur ”nöden är uppfinningarnas moder”. Ken Follet kan sin medeltid.

Under en fas i boken tyckte jag att boken var jobbig att läsa. Inte jobbig för att den var svår eller tråkig, utan för att den på något odefinierbart sätt blev obehaglig. Känslan försvann dock och det var med saknad jag la ifrån mig  den oerhört tjocka boken (1207 sidor är den svenska översättningen från Albert Bonniers Förlag).

World Without End - En värld utan slut, Ken Follett, 2007

Året är 1327. Det har gått 150 år sedan händelserna i Svärdet och spiran . Kingsbridge har blivit ett blomstrande handelssäte, vars välmåga nu hotas av digerdöd och långvariga krig, men även av interna slitningar i klostret och köpmannagillet. Vetgirighet och ställs mot maktlystnad och inskränkthet i en mustig, underhållande och våldsam krönika över livet i en medeltida stad.

Fyra barn råkar bevittna ett brutalt överfall på en riddare, som övermannar sina angripare och svårt sårad söker skydd i klostrets hägn. Den mörka hemligheten flätar samman barnens liv. En drar ut till hundraårskrigets bloddränkta slagfält, en vandrar på kontinenten för att lära sig nya byggtekniker, en söker sig till läkekonstens förbjudna hemligheter och en försöker bara överleva.

Kommentera

