Skip to content

Boktolva och 10-lista

januari 13, 2011

Som så många andra är jag lite motståndare till bokutmaningar. Mest för att böcker jag måste läsa plötsligt känns ganska ointressanta och därför brukar jag sällan lyckas med mina utmaningar.

Men Enligt O har en liten utmaning hon kallar för Boktolva 2011, som innebär att man under året skall läsa något av tolv författare man tidigare inte läst. Det här är en bra utmaning tycker jag för jag fastnar gärna för/med vissa författare. Jag behöver helt enkelt läsa något nytt. Jag har valt ut 16 författare som jag är nyfiken på:

  • Denise Rudberg
  • Björn Ranelid
  • Carin Gerhardsen
  • Catharina Ingelman Sundberg
  • Katarina Wennstam
  • Inger Frimansson
  • Kajsa Ingemarsson
  • Ann Heberlein
  • Haruki Murakami
  • Gillian Flynn
  • Iain M Banks
  • Arthur C Clarke
  • Ursula Le Guin
  • Arnaldur Indridason
  • Michel Faber
  • David Eddings

Johanna Lindbäck hos Bokhora har också en liten utmaning (eller det kanske det inte är…) kallad 10-listan som går ut på att man skall läsa tio böcker som står i bokhyllan, den utmaningen hoppar jag på. Jag kan t.o.m. kombinera de här två utmaningarna genom att läsa de tre översta böckerna i 10-listan:

  • Catharina Ingelman Sundberg – Brännmärkt
  • Katarina Wennstam – Smuts
  • David Eddings – Stenens väktare
  • Johanne Hildebrandt – Fördömd
  • Åke Edwardson – En nästan död man
  • Patricia Cornwell – Dödligt spår
  • Philip Pullman – Guldkompassen
  • Ken Follett – Whiteout
  • Colleen McCullough – Frestelsen
  • Michael Connelly – Mörkare än natten

Det gör 13 böcker jag ”måste” läsa under 2011, det verkar inte alltför betungande.

One Comment leave one →
  1. mars 8, 2011 10:41

    Böcker av ursula le Guin finns i min bokhylla: övärlden som är en samlingvolym med trollkarlen från övärlden, gravkamrarna i atuan och det yttersta stranden.
    Ifall du vill låna?
    Tack för bokträffen i söndags från den lilla musen

Kommentera

