Skip to content

Bokfrågornas ABC del 26

december 15, 2010

O har kommit fram till bokstaven Z i bokfrågornas ABC.

zoo finns en massa djur och jag vill att du berättar om en bok där djur spelar en viktig roll.
Den första jag kommer på är Richard Adams Den långa flykten, som jag läste om för inte så längesen. Jag läste den som barn och då var det ju bara en saga, nu var det en politisk roman, forfarande lika bra, men på mer än ett sätt.

Anders Zorn är en känd konstnär. Har du läst någon bok där han eller någon annan konstnär figurerar?
Här kom jag genast att tänka på Carina Rydbergs Djävulsformen där konstnären Ernst Billgren figurerar på ett (om jag inte missminner mig) inte helt sympatiskt sätt. Det figurerar förövrigt ett antal mer eller mindre kända personer i boken, liksom det tydligen gjorde i Den högsta kasten, som jag dock inte läst eftersom Djävulsformeln fick ett Nja, av mig.

zen, att vara närvarande just här och nu, är rätt inne trots att ideérna inom zenbuddismen knappast är nya, zen-coaching, mindfullness, meditation, yoga och en massa annat är i ropet. Vilken bok tycker du handlar om zen?
Anne Morrow Limdbergh (hustru till flygaren Charles Lindbergh) har skrivit en liten tanke- och andaktsbok; Gåva från havet. Att jag nämner hennes make är i sig lite ironiskt eftersom boken är ett resultat av hennes tankar ”över sin egen situation och över kvinnans situation”.

Författare på Z finns det några stycken. Vem är din z-favorit?
Jag kan väl inte påstå att jag har någon favorit, men eftersom jag inte vill komma med Zweigbergk eller Carlos Ruiz Zafon så tog jag mig en vända bland bokhyllorna (okej, jag har inget bibliotek, men det låter fint) och hittade Nancy Zaroulis Lågan som brinner, en roman om en ung kvinna som blir helt ensam när hennes far dör. Romanen utspelar sig på 1800-talet och speglar bl.a. verkligheten inom textilindustrin. Boken är från 1979 så det är åtminstone 25 årsedan jag läste den, men jag vill minnas att jag tyckte om den. Kanske något att läsa om.

No comments yet

Kommentera

