Skip to content

The Graveyard Book – Kyrkogårdsboken

november 28, 2010

av Neil Gaiman

😀 😀 😀 😀 😀
Jag vet inte vad det var som fick mig att välja denna boken, jag hade aldrig hört talas om författaren, jag visste ingenting om hans böcker. Kanske var det ödet, för jag blev kär.

Jag vet nu att det är han som är författaren till Stardust och Coraline, som jag inte har läst (ännu), men som blivit två mycket bra filmer. Jag älskar sagor!

The Graveyard Book är en bra och lite skrämmande vuxensaga, som jag inte vill skall ta slut.

The Graveyard Book - Kyrkogårdsboken, Neil Gaiman, 2008

Mannen Jack kommer aldrig att sluta leta efter barnet som kom undan. Han slutförde nästan sitt uppdrag; mamman, pappan och ett barn: alla döda.

Men en i familjen undkom. Ingenman (eng. Nobody) Owens, det är namnet fosterföräldrarna ger det lilla barnet. Han lever ett skyddat liv på kyrkogården uppe på kullen. Det är där han växer upp och lär sig sånt som de döda kan.

Men snart nog har ödet hunnit ikapp honom.

En dag när Ingen (eng. Bod) smitit från kyrkogården får mannen som är Jack upp väderkornet. Och nu ska han återta sin heder.

No comments yet

Kommentera

