Skip to content

Poeten – The Poet

november 28, 2010

av Michael Connelly

🙂 🙂 🙂 🙂

Poeten - The Poet, Michael Connelly, 1996

När kriminalreportern Jack McEvoy får beskedet att brodern, mordutredaren Sean, begått självmord, blir han misstänksam. Självmordsmeddelandet ”bortom tid, bortom rymd” är inte Seans stil och visar sig vara ett citat ur en av Edgar Allan Poes dikter. När Jack sedan upptäcker att flera andra polisers självmordsmeddelanden liknar broderns, uppenbarar sig ett skrämmande mönster – han är en seriemördare på spåren! FBI kopplas in i en hisnande jakt på ”Poeten”, en mer gäckande gestalt än man någonsin trott.

.
.

Connelly är mest känd för sina deckare om karaktären Hieronymus ”Harry” Bosch, en Los Angeles-polis som även arbetar som privatdetektiv.Jag har tidigare läst ett par Harry Bosch-böcker, och tyckt att de varit ganska bra, hårdkokta deckare, utan att direkt bli några favoriter hos mig.

Efter lite påtryckningar från en väninna bestämde jag mig för att ta mig an Connelly igen, och detta är en klart läsvärd bok! Jack McEvoy är en sympatisk person, och eftersom han till skillnad från Bosch inte är polis utan journalist får boken en liten annan vinkel.

Kommentera

