Skip to content

Det femte barnet

november 24, 2010

av Doris Lessing

🙂 🙂 🙂
Naturligtvis bör man läsa åtminstone ett par nobelpristagare, eller hur? Doris Lessing fick, som bekant, Nobelpriset i litteratur 2007.

Det femte barnet, Doris Lessing, 1988

Kan man lämna bort sitt barn och kan man älska ett barn som inte vill bli älskat?
Harriet och David vet från första ögonkastet att de är skapta för varandra. De gifter sig efter en kort tid och är båda helt inställda på att skapa en idyll. Harriet föder flera barn och deras stora viktorianska hus genljuder av skratt, doftar av mat och hembakat bröd och är fyllt av liv och lyckliga barnröster.

Så väntar Harriet deras femte barn. Det är inget lyckligt havandeskap som de fyra tidigare. Istället är det en mörk, ödesdiger kraft som kommer in i familjen när Ben föds. Från det ögonblicket kan allt hända och det som händer innebär oerhörda förändringar för dem alla.

Bra, men… visst är den otäck och framförallt oerhört tragisk, men jag förstår inte riktigt budskapet, vad vill hon (Lessing) säga? Vill hon säga något?

Jag var väldigt tveksam när jag skulle betygsätta den här boken, en nobelpristagare borde ju få ett högt betyg, eller? Jag var inställd på att ge boken en fyra, men när jag insåg att jag faktiskt inte ville läsa den fristående fortsättningen Ben, ute i världen bestämde jag mig för betyget tre. Boken lockade tyvärr inte till ‘merläsning’.

Men jag lovar mig själv att ge Lessing ytterligare en chans. Jag tror att jag skall ge mig på Shikasta som jag har ett svagt minne av att jag läste i 14-års åldern. Jag tror att jag tyckte om den.

No comments yet

Kommentera

