Skip to content

Hypnotisören

november 22, 2010

av Lars Kepler

🙂 🙂 🙂 🙂
Detta tillhör ju en av de mest hypade svenska romanerna, både hyllad och sågad. Det kan nog hända att jag är en sådan där mainstream läsare som älskar lättsmält underhållningslitteratur, för jag gillade den här boken. Det kanske inte anses som fint i litteraturvärlden, men jag skäms inte. Jag älskar att läsa och jag läser det mesta.

Hypnotisören är lättläst, spännande, brutal och jag gillar ämnet. Det är bra driv i berättelsen och trots att det förekommer en del missar (framförallt dålig research angående sjukvården) håller berättelsen.

Hypnotisören

Hypnotisören, Lars Kepler, 2009

I ett omklädningsrum på en idrottsplats i Tumba utanför Stockholm hittas en man brutalt mördad. Sedan återfinns hans fru och dotter lika besinningslöst ihjälhuggna i familjens radhus. Avsikten tycks ha varit att utplåna hela familjen. Men sonen överlever, svårt skadad, och när kriminalkommissarie Joona Linna förstår att det finns ännu en familjemedlem kvar i livet, en syster, inser han vikten av att hitta henne innan mördaren gör det. Sonen svävar in och ut ur medvetslöshet, och för att kunna skynda på förhörsprocessen tar Joona Linna kontakt med läkaren Erik Maria Bark och övertalar honom att hypnotisera pojken för att få en bild av händelseförloppet. Därmed bryter Erik Maria Bark sitt gamla löfte att aldrig mer hypnotisera och en skrämmande kedja av händelser tar obevekligt sin början.

No comments yet

Kommentera

