Skip to content

Pillars of the Earth – Svärdet och spiran

november 18, 2010

av Ken Follett

🙂 🙂 🙂 🙂 🙂

Ken Folett, Svärdet och spiran

Munken Philip och byggmästare Tom förenas av sin dröm att resa kristenhetens högsta katedral i den oansenliga staden Kingsbridge. I sitt storslagna medeltidsepos skildrar spänningsförfattaren Ken Follett hur detta bygge griper in i generationers liv och skapar nya möjligheter för alla.Med ovanlig optimism och tilltro till människan skildras 1100-talets myllrande och färgstarka värld, befolkad av bönder och herrar, riddare och munkar, präglad av makthunger, våld och religiös fanatism; en grym värld där skampålen stod mitt på torget och barnen svalt.

Detta är en historia om det hårda livet under lordars- och kyrkansmakt, om kärlek, glädje och sorg. Där handlingen kretsar kring byggandet av en katedral i England.

Jag läste en del kommentarer om boken på Bok.nu och jag håller inte alls med om att personerna är endimensionella. Det finns karaktärer som jag aldrig bestämmer mig för om jag gillar eller inte. Jag uppfattar det inte alls som att de goda är enbart goda eller att de onda är korkade och fula.

Jag har lyssnat på denna bok på engelska. Uppläsare var George Ralph, som är mycket duktig.

Läs också om uppföljaren World Without End – En värld utan slut

Kommentera

