Skip to content

The Hunger Games – Hungerspelstriologin

november 17, 2010

av Suzanne Collins

🙂 🙂 🙂 🙂 🙂
Hungerspelstriologin var mycket bättre än vad jag hade föreställt mig. Jag vet inte varför men jag hade fått för mig att det var en typisk Hollywood-stylad ungdomsserie, utan vare sig djup eller finess. Istället visade det sig vara en dystopisk framtidsskildring. Jag lyssnade på böckerna på engelska, uppläsare var Carolyn McCormick som är mycket duktig.

Beskrivning av första boken

I en grym framtid styr regimen Panem som en gång kallades Nordamerika med järnhand. För sextonåriga Katniss går dagarna i stort sätt bara ut på att få tag i mat till sig och sin familj och så finns alltid hotet om slåttern. Som straff för ett uppror som besegrats måste varje distrikt en gång om året skicka en flicka och en pojke att delta i Hungerspelen. Deltagarna lottas fram vid slåttern. Den som vinner Hungerspelen belönas och så även distriktet personen kommer ifrån men för att vinna måste alla andra dö. En kamp på liv och död som alla i landet tvingas se på TV och där vad som hellst kan hända. I år står Katniss lillasysters namn på lotten… En ohyggligt spännande berättelse om att överleva där oddsen är orättvisa och förutsättningarna hela tiden förändras.


Så här kommenterade jag de olika böckerna på Bok.nu

Hungerspelen, Suzanne Collins

The Hunger Games (Hungerspelen) 2008

Fantastisk läsning/lyssning! Jag sträcklyssnade, hela boken. Det var längesen jag var vaken en hel natt för att jag inte kunde sluta ”läsa”. Jag grät och (faktiskt) skrattade högt. En spännande och fasansfull framtidsskildring om förtryck, om statens och medias makt.

 

 

.

Fatta eld, Suzanne Collins

Catching Fire (Fatta eld) 2009

Är helt matt efter en dags intensiv sträcklyssning!
Collins lyckas faktiskt med konststycket att leva upp till förväntningarna efter Hungerspelen. Den samhällskritiska delen av boken fördjupas och historien drivs hela tiden framåt, inte en lugn stund. Det enda jag inte gillar är att den tar slut. Ge mig nästa del nu!

 

.

Revolt, Suzanne Collins

Mockingjay (Revolt) 2010

Sträckläsning/lyssning, som vanligt. En mycket bra avslutning på en väldigt bra triologi. Jag tycker att det är bra att allt inte går riktigt ”som man vill”, det ger berättelsen djup. Mycket bra!


Kommentera

